Is er magnetisme in de ruimte?

Als je 2 magneten meeneemt naar de ruimte, trekken de magneten elkaar dan nog steeds aan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Ja.

Magnetisme is één van de fundamentele natuurkrachten. Magnetisme plant zich voort door de ruimte. Of die ruimte wel of geen materie bevat is niet van belang (behalve als die materie het magnetisch veld afschermt - maar dat gebeurt dus niet in het vacuum van de ruimte).

Anders gezegd: omdat magnetisme geen materie nodig heeft om zich voort te planten, functioneert magnetisme in de ruimte net zoals op aarde - mogelijk zelfs beter, juist *doordat* er geen materie is die het veld kan afschermen.

Cryofiel
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja,
Je moet de "Ruimte" ( ook binnen in de materie) je voorstellen als een oneindig uitdeinend driedimensionaal raster, te vergelijken met een onzichtbaar en ontastbaar verenmatras bestaande uit een oneindig aantal piepkleine veertjes die met elkaar verbonden zijn. Beeld je in dat alle verticale veertjes de elektrische eigenschap hebben en alle horizontale veertjes de magnetische eigenschap. Aldus heb je een ineengeweven elektromagnetisch veld in rust, dat overal reeds aanwezig is. Het moet dus niet in een bepaald punt in de ruimte geraken, het is en was er al. Onderstel dat je nu gelijk waar in de ruimte aan één minuscuul vertikaal veertje trekt en die doet trillen. Deze verstoring zal uitdeinen en alle omliggende veertjes ( ook de horizontale) doen meetrillen. Je hebt aldus een elektromagnetische golf veroorzaakt die wel tijd nodig heeft om ergens te geraken ( = lichtsnelheid). Je stilstaande magneet in de ruimte zal daarentegen de horizontale veertjes beïnvloeden ( ze komen onder spanning te staan = de vertaling van de sterkte van het magneetveld). Het is dit magneetveld dat een andere magneet zal aantrekken of afstoten. Ga je evenwel met je magneet bewegen, dan veroorzaak je een wisselende spanning in de horizontale veertjes = trillen). Deze trilling van de horizontale veertjes zal ook als gevolg hebben dat nu ook de verticale veertjes gaan meetrillen. Een verticale verstoring ( elektrisch veld) geeft dus mede aanleiding tot een horizontale verstoring ( magneetveld) en andersom.
Cryofiel
8 jaar geleden
Leuke vergelijking - helaas niet in overeenstemming met de relativiteitstheorie.