Waarom heeft het leven zich niet doorontwikkeld op mars en wel op aarde?

Aangezien mars eerder dan de aarde levensvatbaar was.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er is geen 'waarom'. Of er leven ontstaat, hangt van twee factoren af: de omgeving (op aarde was dat: bepaalde chemische stoffen in bepaalde verhoudingen, een hoge (maar niet te hoge) temperatuur, veel vloeibaar water, een dampkring, een magnetisch veld dat een ionosfeer in stand houdt die de aarde behoedt voor dodelijke straling, een enorme energietoevoer (zonlicht), enzovoort.

De tweede factor is... toeval.
Het is nog helemaal niet duidelijk hoe groot de kans is dat er binnen een bepaald aantal (miljarden) jaren leven ontstaat, zelfs als de omgeving aan al deze voorwaarden voldoet. En het kan goed zijn dat eventueel beginnend leven snel verdween door een verdwijnende dampkring (Mars heeft minder massa en houdt dus minder goed een dampkring vast), meteorietinslagen en enorme vulkaanuitbarstingen, bijvoorbeeld.

Je kunt achteraf ook nooit nagaan 'waarom' jouw buurman wel de staatsloterij heeft gewonnen en jij niet. Voorwaarde was dat jullie beiden een lot kochten. En verder was het toeval!