Kan het zijn dat er live opnames van de wereld gemaakt worden vanuit de ruimte?

Google Maps heeft foto's van de wereld die gemaakt zijn vanaf satellieten. Kan het zo zijn dat er inmiddels ook live beelden gemaakt worden die bijvoorbeeld gebruikt worden door de NSA?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
De meeste foto's in google-earth waarop enig detail te zien is zijn niet met satellieten, maar met gewone vliegtuigjes gemaakt.
Maar dat terzijde.
Ritsuka
10 jaar geleden
je kijkt teveel films
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Ritsuka
Dat valt wel mee hoor ! Ik kijk vooral Klokhuis. Moet je ook eens doen ! Dan leer je nog eens wat. B.v. deze aflevering:
"Hoe is het toch mogelijk dat iedereen wereldwijd via internet precies kan inzoomen op je huis? Bart stapt in een speciaal fotovliegtuig en Dolores gaat in Hilversum op het dak liggen. Zo komen ze erachter hoe Google Earth z'n foto's voor het web maakt." http://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/1395

Het beste antwoord

Nee, openbare live feeds vanaf een satelliet met een resolutie waarop mensen herkenbaar zijn, die bestaan niet.
Gelukkig maar, als iedereen in staat zou zijn live bij iedereen in de achtertuin Ye kijken, dan was alle privacy helemaal weg.

Inlichtingendienste als de NSA hebben wel toegang tot satellieten die b.v. vanuit de ruimte in staat zijn een nummerbord van een auto te lezen.
Maar op die satellieten kan een gewone sterveling niet inloggen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Interessant. Heb je hier een bron van?
SimonV
10 jaar geleden
Ik vrees dat je meer weet dan de NSA zelf: zelfs de beste camera kan nog geen nummerbord lezen. http://science.howstuffworks.com/question529.htm
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ik moet bekennen dat ik hier op mijn parate kennis leunde. Ik herinner mij een les op school in de 70's waarin een leraar exact dat beweerde. Ook heb ik die bewering een paar jaar later nog eens op de radio gehoord. (ten tijde dat google in Nederland de "Earth"-foto's aan het maken was. Naar een betrouwbare bron kan ik op dit monet inderdaad niet zo gauw tevoorschijn toveren. Niet zo gek natuurlijk. De capaciteiten van een state-of-the-art spionage sateliet zijn natuurlijk geheim ;-) Wat ik wel heb is oa. dit stukje tekst:
"De Amerikaanse Corona werd al in 1959 gelanceerd. Aan boord was een camera die ook al in de spionagevliegtuigen werd gebruikt. Die camera's maakten verbluffend scherpe foto's waarop je bijvoorbeeld mensen op het Rode Plein in Moskou kon zien lopen."
http://www.hansonline.eu/beelden/spionage_satellieten.htm Als dat de mogelijkheden in 1959 (!) al waren dan mag je zelf bedenken wat je het aannnemelijk vindt dat een sateliet wel of niet kan zien.

Andere antwoorden (2)

dat is al sinds de vroeg jaren 60 mogelijk die beelden waren onder andere aanleiding tot het varkensbaai incident wat bijna een nucleaire wereldoorlog veroorzakte
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel echt dat ik mezelf zie staan in de tuin terwijl ik op mijn telefoon kijk als ik in de tuin sta.
Er is een Web cam geïnstalleerd op het internationale ruimtestation(ISS). Via een livestream met radiocontact van astronauten te bekijken. Wellicht moet je eerst registreren.