Wat zijn blauwe superreuzen?

De hoofdreekssterren in het HR-diagram kunnen worden opgedeeld in zware en lichtere sterren. Zijn de zware sterren dan blauwe superreuzen die na verloop van tijd in rode superreuzen veranderen en uiteindelijk een supernova worden? Of zijn het sterren die weer uit andere sterren voortkomen (dus samenklottering van andere sterren)?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Zoals je schema laat zien ontstaan de blauwe superreuzen direct uit de gasnevel, op dezelfde wijze als gele sterren, zoals onze zon. Het zijn dus hoofdreekssterren in het HR diagram. Ze zijn blauw omdat ze een hogere temperatuur hebben, vanwege hun grotere massa. Als hun kernbrandstof opraakt worden het rode superreuzen, terwijl de zon een rode reus wordt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sterren botsen niet vaak en deze blauwe reuzen leven maar kort. Er is dus weinig kans dat zij door samenklontering gevormd worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Blauwe superreuzen zijn net als rode reuzen geen hoofdreekssterren. Hoewel het in het Hertzsprung-Russeldiagram lijkt alsof ze op de hoofdreeks staan, gaat het hier niet om sterren die hun energie ontlenen aan de omzetting van waterstof in helium. Blauwe superreuzen zijn zware sterren (meer dan 8 zonsmassa's) die al verschillende fasen van kernfusie doorlopen hebben (waterstof- en heliumverbranding) en voortgaan met het aanmaken van zwaardere elementen (koolstof-, neon-, zuurstof- en siliciumverbranding). Er wordt in het binnenste een ijzerkern gevormd.
Het stadium waarin een zware ster een blauwe superreus is duurt maar kort en zal onherroepelijk leiden tot een supernovaexplosie, waarbij een neutronenster of een zwart gat gevormd wordt.
WimNobel
7 jaar geleden
kierkegaard47
7 jaar geleden
Kijk aan, weer wat geleerd. Zo blijkt maar weer hoe makkelijk ik soms onbewust dingen kan aannemen....