hoeveel sterren zijn er in het heelal?

Is er een wetenschappelijk onderbouwde theorie over hoeveel sterren er in het heelal zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (11)

Nee. Er komen er steeds bij. En over de inhoud van zwarte gaten is weinig bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want 'het heelal' stopt niet met het heelal dat wij waar kunnen nemen. Dus dan kun je dat ook niet weten.

Er is berekend dat het heelal ongeveer 13.7 miljard jaar oud is, we kunnen dus maximaal 13.7 miljard lichtjaar ver weg kijken.

Maar wat zit daar dan achter? Of waar zitten we in? Joost mag het weten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt geschat dat het aantal sterren 3 x 10^22 is. Het is alleen wel zo dat er een groot deel van het heelal onbekend is is, dus dat het aantal sterren veel hoger ligt.
Ook zijn er theorieën dat het heelal oneindig groot is wat dus betekent dat het aantal sterren ook oneindig groot is.
Maar met zekerheid valt dit niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb s gelezen dat er 100 miljard sterren in onze melkweg zijn en ongeveer 100 miljhard melkwegstelsels,dus dat is: 100 miljard X 100 miljard sterren..(kweet niet hoe je t uitspreekt...)

Toegevoegd na 2 minuten:
ok,ik móest t ff navragen,maar dat zijn dan 10 triljard sterren in ons zichtbare heelal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een 10 met 22 tot 24 meer nullen.
http://www.esa.int/esaSC/SEM75BS1VED_index_0.html
Hmm diegene die dit weet heeft het hele universum doorreist.

Ofte wel Kan niemand weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is geen exact antwoord op te geven zoveel zijn het er. En dat allemaal uit een knal?? Blijf het een raar verhaal vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst was er niets en dat is dan ook nog ontploft ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja redelijk bizar eigenlijk. En na alle miljarden jaren hebben we triljoenen sterren en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Eerst was er niets"
Dat is onjuist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Want? Wat was er voor dan volgens jouw? Volgens mij is hier geen antwoord op zie onderstaande link. http://educatie.ntr.nl/beeldbank/clip/t20090310_heelal01
Ik heb eens een programma op Discovery gezien over sterren.

Het aantal sterren is zo groot dat een mens zich daar geen voorstelling van kan maken.

Er werd gesteld dat het aantal sterren groter is, dan er zandkorrels op aarde zijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zandkorrels op aarde, of zandkorrels op de stranden? Da's een gigantisch verschil.
Ook wordt er bij die mythe vaak gerekend met korrels van 1 mm3, terwijl er ook veel korrels zijn die heel veel kleiner zijn.
Alleen al in onze 'kleine' melkweg lopen de schattingen al uiteen van 100 tot 400 miljard sterren. Niet echt een raming waar je je op kunt baseren.
Daarnaast gaan vergelijkbare schattingen op voor het aantal sterrenstelsels dat er zou moeten bestaan.
Dan kom je dus op astronomische getallen uit.
Verder worden voortdurend nieuwe sterren gevormd die uiteindelijk ook weer zullen verdwijnen.

Kortom: nee, daar is geen onderbouwde theorie over. Het zijn schattingen, niks meer, niks minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu gaat men uit van 100.000.000.000 sterren per sterrenstelsel ( zoals de Melkweg) , en daar zijn er ongeveer een miljard van. Dus zoveel sterren: 100.000.000.000.000.000.000

Toegevoegd na 2 minuten:
En dat zijn dus 100 triljard sterren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tell alle zandkorrels op aarde dan kom je aardig in de buurt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn alleen ruwe schattingen omdat het actuele heelal geheel anders is dan zo wij hem nu waarnemen.
Ook zitten we met het feit dat de donkere materie die 95-97% van de totaalmassa van het heelal vormt, voor ons niet waarneembaar is anders dan als massaeffect.
Met zoveel onbekende variabelen is er geen onderbouwde visie over het aantal sterren in het heelal te geven.
Er schijnen wel iets van 10^80 atomen in het heelal te zijn maar ook daarin kunnen we een aantal nullen (!) verkeerd zitten.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dat lijkt weinig maar een 10 met 80 nullen is heel veel!!
Ik heb het dan wel over atomen.
de hoeveelheid atomen per ster ligt echter bepaald niet vast en door fusie komen voor kleine (waterstof) atomen grotere atomen in de plaats.

Degene die kan zeggen hoeveel sterren er in het heelal zijn, heeft de wijsheid in pacht.
Je ziet al aan de andere antwoorden dat er antwoorden van 10 en 100 triljard langs komen, dus zit je zomaar een factor tien (of meer) mis.

Realiseer je goed dat je -als je naar het heelal kijkt letterlijk naar het verleden kijkt, soms naar het zeer verre verleden.

Nogmaals , het geeft TOTAAL NIET de actuele toestand weer.
Zou men het heelal kunnen zien zou het NU is , dan zouden we het niet eens herkennen.
Gelukkig brandt de zon nog steeds en dat is een hele geruststelling.