Als je soms op tv kijkt zie je dat alle planeten een bepaalde kleur hebben. Is dit ook echt zo?

Neptunus is bijv. blauw en Mars is rood. Soms zie je ook plaatjes van ons sterrenstelsel waarop allemaal kleuren zijn te zien. Zijn die kleuren echt of is dat allemaal om iets duidelijker aan te geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

-Of de kleuren op TV of op foto's echt zo zijn is het nodig te weten wat in werkelijkheid de zichtbare kleur veroorzaakt.
-Planeten zelf stralen gen licht uit en de kleur wat je ziet is de weerkaatsing van het zonlicht.
-Heeft de planeet een atmosfeer en wat is dan de samenstelling hiervan, of zien we het eigenlijk oppervlak van de planeet.
-Dit alles bepaald de eigenlijke kleur die wij zouden moeten zien zonder manipulatie.

Voorbeeld vier vaste planeten:

-MERCURIUS zonder atmosfeer is rotsvormig. Het weergekaatste licht geeft Mercurius zijn grijze kleur.
-VENUS heeft een zeer dichte atmosfeer. De buitenlaag weerkaatst ongeveer driekwart van het zonlicht in alle golflengten. Dit geeft de wit/gele kleur weer. Foto's van Venus in oranje/rood oppervlak zijn kunstmatig gegenereerd.
-AARDE heeft een transparantere atmosfeer dan Venus en heeft de eigenschap blauw licht goed te verstrooien. We zien dan niet alleen de blauwe atmosfeer maar ook de witte wolken die door haar druppeltjes alle kleuren zonlicht weerkaatsen en de donkergroene/bruine kleur van de continenten.
-MARS met zijn zeer ijle atmosfeer(voornamelijk koolstofdioxide) laat de Marsbodem goed zien in de rode kleur van de rotsen en stoffige bodem (ijzeroxide).

Voorbeeld vier gasplaneten:

-JUPITER zichtbare atmosfeer (waterstof, helium en wolken ammoniak) heeft een witgele basiskleur door het ammoniak met donkerder gekleurde wolken met roodbruine tinten (concentraties waterstofsulfide).
-SATURNUS zichtbare atmosfeer (ammoniakkristallen) geven een wit/gele beige kleur met brede wolkenbanden lichtjes verschillend van kleur.
-URANUS atmosfeer bestaat voornamelijk uit waterstof en helium ((98%) plus methaan (2%). Het methaan absorbeert het rode licht uit de zonnestraling, waardoor de atmosfeer een groen/blauwe kleur overhoudt.
-NEPTUNUS hiervoor geldt dezelfde uitleg als Uranus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Die kleuren zijn in de werkelijkheid wat minder fel, maar wel degelijk aanwezig. De kleuren worden in de foto's die je ziet, vaak overdreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleuren zijn echt, al is een foto in een boek nooit heel precies kwa kleur. Mars is dus rood in het echt omdat dit planeet heel veel ijzer aan op de oppervlakte heeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste foto's zijn wat bijgekleurd . Met de planeten valt dat nogal mee hoor. Alleen de Zon is fel afgezwakt om iets te kunnen zien van de corona.
Er zijn ook veel artistieke benaderingen van hoe de planeet -ster-maan eruit ziet . Dat zijn geen echte foto's maar video tricks ....gebaseerd op één fotootje . De maan Io bijvoorbeeld met zijn oceanen vol vloeibaar methaan.
Buiten ons Zonnestelsel :de intergalactische nevels worden wel fel bijgekleurd...niet alleen om fotogenieker te lijken . Door kleurfilters te plaatsen worden details zichtbaar die we anders niet zouden zien.
(veel lichtverschuiving )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ligt eraan met wat de plaatjes zijn geschoten. met een telescoop kun je inderdaad de planeten in hun kleur zien, en zo erg overdrijven ze niet eens met het bewerken of het feller maken van de kleuren van planeten ze zijn echt zoals ze worden afgebeeld. maar als ze andere filters of optische lenzen gebruiken (waarmee ze infrarood zien bijvoorbeeld) krijg je andere kleuren.

op de afbeelding is de Orion te zien. links is wat je normaal zou zien, rechts is met een infrarood filter.

hoop dat het wat duidelijker word (: