Hoe kunnen de zon en maan gelijktijdig aan de hemel staan?

Om 08:30 uur staan de zon en de maan aan de Griekse hemel, de zon staat tegenover de maan en het is wassende maan. Waarom wordt de maan niet door heel de zon beschenen, want dan moet deze toch helemaal verlicht worden...hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.4K
MasterSword
4 jaar geleden
Als het dag is kun je ook niet de sterren zien daar moet het donker genoeg voor zijn. Ander voorbeeld: je smartphone staat op een lage helderheid,
en binnen in het donker zie je het scherm goed.
Dan ga je naar buiten en zie je niks op het scherm.
( veel licht overheerst minder licht ) Maar de maan geeft zelf geen licht, het reflecteert het zon licht.
( En dat is te weinig met veel dag licht )

Antwoorden (2)

Bij volle maan zien we de maan volledig verlicht. De kant die naar ons is toegedraaid is dan ook naar de zon toegedraaid, zodat ze daardoor volledig verlicht wordt. Meestal wordt de maan op zo'n moment van iets 'boven' of 'onder' de Aarde verlicht. Als de zon echt precies achter de Aarde staat zien we een maansverduistering. Bij volle maan kan je dus nooit de zon en de maan samen zien.

Bij andere maanstanden, zoals halve maan, kan het wel gebeuren dat zon en maan samen in ons blikveld zijn. Je ziet dan bvb. links de zon en rechts de maan met de linkerhelft verlicht. Die linkerhelft die wij zien wordt dan wel degelijk rechtstreeks door de zon verlicht, samen met de linker-'achter'-helft van de maan, die wij vanuit onze positie echter niet kunnen zien.
4 jaar geleden
Het is een misconceptie dat de maan alleen 's nachts aan de hemel staat. Als hij overdag aan de hemel staat zie je deze slechter. De rotatie van de maan is nu eenmaal niet zo dat deze altijd zich precies aan de andere kant van de aarde bevindt dan de zon. Sterker nog tijdens de "nieuwe maan" is het zo dat zon en de maan ongeveer gelijktijdig aan de hemel staan.

De maan wordt nooit door heel de zon beschenen.
Er is altijd maar 1 helft die beschenen wordt.
Wij zien maar 1 helft van de maan als we er naar kijken.
De helft die wij bekijken komt niet altijd overeen met de helft die de zon beschijnt.
Enkel als de maan bijna exact tegenover staat aan de zon (ten opzichte van de aarde) wordt de helft die wij zien beschenen (volle maan). (uitgezonderd de maaneclips, dan is deze precies aan de andere kant)
===
(Tekening niet op schaal)
Toegevoegd op 16 november 2019 09:38: tekst
Plaatje bij antwoord