Welke verschijningen ontstaan bij verschillende soorten sterren die ontploffen?

Dus dan bedoel ik wat krijg je als een rode reus ontploft enzo.

een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Daar gebeurt zoveel.... dat past niet in de beperkte ruimte van GV
Maar niet getreurd: kijk hier eens: https://nl.wikipedia.org/wiki/Supernova

Antwoorden (1)

Er kunnen een heleboel verschillende dingen gebeuren. Maar in basis is het effect wel in min of meerdere mate vergelijkbaar. Waar het om neerkomt is dat een ster in evenwicht is tussen de fusie die plaatsvindt (waardoor een ster uitzet) en de zwaartekracht (die de ster ineen drukt).
Het effect wat veelal plaats vindt, is dat een ster op het einde van het leven gaat opzetten (expanderen). Onze zon zal dan bijvoorbeeld zodanig groot worden dat de binnenste planeten (Mercurius, Venus en Aarde) door de zon opgeslokt worden (T-minus, ca 2.3 a 3 miljard jaar uit mijn hoofd).

Wat er daarna gebeurd (en met welke heftigheid) hangt af van de sterren. Dit is teveel om allemaal hier te bespreken, maar de hoofdpunten kunnen we doen (volledige lijst hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_stertypen)

Rode reus:
Een zeer grote ster (onze zon wordt een rode reus), maar niet groot genoeg om een supernova te vormen. Wel een gewone nova (nog steeds een "ontploffing" waar je niet dicht bij wilt staan). De buitenste lagen worden afgestoten en er blijft een witte dwerg achter die vele tientallen miljarden jaren blijft nagloeien.

Rode superreuzen.
Zeer grote sterren die zeer explosief ten einde komen (supernovae). Als de ster relatief licht is, klapt de kern in tot een neutronenster. Is de ster zeer zwaar, klopt de kern ineens tot een stellair zwart gat.

Rode dwergsterren.
Kleine sterren die een zeer lage oppervlakte temperatuur hebben (kan zelfs onze kamertemperatuur zijn). Deze sterren leven zeer lang (hoe heter de ster (en hoe groter) hoe sneller ze opbranden. Rode dwergsterren worden wellicht zwarte dwergsterren, maar de levensduur van rode dwergsterren is zo lang dat er momenteel nog geen zwarte dwergsterren zijn (is dus een voorspelling).

Heel veel dingen (ook van daarna) wordt mooi weergegeven in de video Timelapse of the future: https://www.youtube.com/watch?v=uD4izuDMUQA

Maar zoals ik al zei, er zijn zoveel verschillende dingen, die kunnen we hier onmogelijk allemaal bespreken. Daarom een paar highlights.
Thecis
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Zo'n interessante materie en zo weinig plaats on het weer te geven...
(+)
Thecis
een jaar geleden
Zekers!
Je zou er een studie voor kunnen doen ;-)