Heeft Mars in zijn vroegere bestaan toen het oceanen had getijden gekend?

Heeft het net zoals de aarde eb en vloed gekend

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, op Mars waren er ook getijden. Maar héél gering.
Op Aarde worden de getijden voornamelijk bepaald door de maan, en een klein beetje door de zon.
De manen van Mars zijn veel kleiner dan onze maan. En de zon staat verder van Mars af dan van de Aarde.
Reddie
10 jaar geleden
Heel weinig , de getijdenkracht beperkt zich tot de zon (helft van die van de maan) die 1.5 keer zover weg staat daardoor 1.5^3 =3.3 keer kleiner. Qua getijdenkracht dus (1/3)*(1/3.3)=10% van die op Aarde bij springtij 30% van de aardse kracht bij doodtij. Belangrijker is nog het kleine formaat van Mars waardoor slechts een klein gedeelte van de oceaan wordt versneld. Op Aarde krijgen we getijdenstromen doordat je een horizontale component overhoudt als je de Aardse zwaartekracht en de zwaartekracht van zon en maan als vectoren optelt die op waterdeeltjes in de oceaan werkt. Die horizontale kracht is weliswaar klein, maar hij werkt over een grote lengte op een enorme watermassa van 4 km diep het effect is nihil op de kant naar de zon toe en van de zon af en ook nihil op het midden omdat de horizontale kracht op het middelpunt van mars gelijk is aan die aan het oceaanoppervlak. Op Mars zal de diepte minder geweest zijn en omdat het zo een klein bolletje is zal ook het verschil minder zijn. Misschien kan Kierkegaard dat voor ons uitrekenen. Een laatste verschil is de grotere invloed van de weerstand door de kleinere oceaandiepte. De maantjes van mars leveren een erg kleine getijdenkracht 3% van die van de zon. Een aardig weetje is nog dat je aan de grootte van de diameter hemelschijf direct de getijdenkracht kunt aflezen als de dichtheid hetzelfde is. De lagere getijdeninvloed van de zon op aarde betekent dus een lagere dichtheid van de zon ten opzichte van de maan.Als we een object twee keer zo groot als de maan waarnemen kan het 8 keer zo groot zijn of twee keer zo dichtbij of een willekeurige combinatie daarvan, met steeds gelijke getijdenkracht.

Toegevoegd na 5 uur:
Getijdenkracht van Phobos op Mars is 8% van de getijdekracht door de zon, van Deimos minder dan een halve procent, kan bron niet meer vinden. Andersom is het interssanter omdat de getijdenkracht van Mars op Phobos zo groot is dat het maantje aan stukken gerukt zal worden door de getijdenkrachten van mars (Roche limit)