Wat betekent 'In het Sterrenbeeld'?

Als ik op Wikipedia dingen opzoek over planeten sterren etc etc. Maar vaak word er gezegd in het sterrenbeeld:”..” wat word hiermee bedoelt.

3 jaar geleden
1.7K
TurfGraver
3 jaar geleden
Een sterrenbeeld is een verzameling sterren die ogenschijnlijk een figuur vormt als men ze door lijnen zou verbinden. De sterren van een sterrenbeeld lijken dicht bij elkaar te staan aan het hemelgewelf in een herkenbare vorm. Sterrenbeelden krijgen de naam die de menselijke fantasie heeft gegeven aan de vorm.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sterrenbeeld
Voor oriëntatie in de nachtelijk hemel kan dit handig zijn.

Het beste antwoord

Een sterrenbeeld is een verzameling sterren die ogenschijnlijk een figuur vormt als men ze door lijnen zou verbinden. De sterren van een sterrenbeeld lijken dicht bij elkaar te staan aan het hemelgewelf in een herkenbare vorm. Sterrenbeelden krijgen de naam die de menselijke fantasie heeft gegeven aan de vorm.

Voorbeeld
Het sterrenbeeld Grote Beer, in het Latijn Ursa Major, is het op twee na grootste sterrenbeeld aan de hemel en is op het noordelijk halfrond het hele jaar door te zien.
Je kunt IN HET STERRENBEELD verschillende sterrenstelsels vinden, waaronder het spiraalstelsel Messier 81, een van de best zichtbare sterrenstelsels aan de hemel.
Het helderste stuk van het sterrenbeeld staat bekend onder de bijnaam ‘de Steelpan’ en is gemakkelijk aan de hemel te vinden. Het kan als oriëntering dienen voor het opzoeken van enkele sterren.
SimonV