Wat gebeurt er al de maan bol is?

Ik heb altijd geleerd dat met een halve maan dit de schaduw van de aarde is die daarvoor zit. Kan ook best wel achterhaald zijn, maar ik weet niet anders dan zo en vindt dat ook wel logisch.

Wat ik mij dan altijd afvraag is wat het dan is wanneer de maan een bolvorm heeft aan èèn kant. Hoe is dit te verklaren?

Toegevoegd na 8 minuten:
Waar zou in dit geval van het plaatje dan de zon zitten, en waar wij (aarde)?

Toegevoegd na 17 minuten:
Sorry, domme toevoeging. Ik ga er maar vanuit dat de foto vanaf de aarde genomen is. Maar dan snap ik nog die bolle kant niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het is niet de schaduw van de aarde die je ziet, tenzij je getuige bent van een maansverduistering.
Het verschijnsel dat je ziet heeft te maken met de positie van de zon ten opzichte van de maan, en jouw kijkrichting.

Houdt een (tennis)bal op armlengte voor je, ga een meter of twee van een sterke lamp staan, en draai langzaam rond: je ziet dan de schijngestalten van de maan op je tennisbal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk door een verrekijker en je ziet het onverlichte gedeelte van de maan de hele bol.
De maan is altijd rond, heeft niets maken dat de aarde de maan afdekt. het is de stand aarde, maan, zon. Als de zon, maan, aarde op een lijn staan dat wordt de achterzijde van de maan verlicht, de kant waar wij na toe kijken is vanuit de aarde niet te zien. Als Zon, aarde, maan op een lijn staan dan is het volle maan, dan zien we de hele bol verlicht. Als de zon aarde en maan een hoek maken met 90 graden, dan wordt nog altijd de helft van de maan verlicht, alleen wij zien er maar een kwart van.
kijk maars op deze site: http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Maan/004.html
en ff door scrollen naar beneden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let maar eens op bij zonsondergang en volle maan is de maan vaak al op en dan is de zon precies de andere kant op. Elke dag schuift de maan weer een stuk naar links ten opzichte van de lijn tussen jouw achterhoofd en de ondergaande zon, dus na een weekje zie je dat de maan alleen nog maar van rechts wordt beschenen, een weekje later is de maan in de buurt van de zon en is hij onzichtbaar (als hij toevallig op de juiste hoogte is dan kun je een zonsverduistering meemaken, het leuke van een echte zonsverduistering is dat je ziet hoe snel de maan absoluut draait, de kernschaduw komt met enorme snelheid uit het westen en is dus nog sneller dan de omwentelingssnelheid van de Aarde). Een week later zie je de maan weer aan je rechterhand en beschenen door de zon aan de linkerkant. Wil je het snel checken gebruik dan de lamp en de tennisbal van een van de andere prima antwoorden.