Hoe heet is de heetste ster in graden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.6K
crispy
4 jaar geleden
Temperatuur druk je uit in kelvin, en dat zijn geen graden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Temperatuur druk je inderdaad uit in Kelvin, maar 0 Kelvin is -273 graden Celcius
Het absolute nulpunt is de ondergrens van de thermodynamische temperatuur waarbij de enthalpie en de entropie van een gas hun minimale waarden bereiken. Het nulpunt van de temperatuurschaal van kelvin is per definitie gelijk aan het absolute nulpunt. Deze temperatuur is gelijk aan −273,15 °C en −459,67 °F. De lineaire schaal in Kelvin is echter wél gelijk aan de lineaire schaal in Celcius. Doorgaans wordt dus aangegeven, dat 0 graden Celcius overeenkomt met 273 K.
Thecis
4 jaar geleden
@crispy
In wetenschappelijke kringen klopt dat helemaal.
Maar telkens als iemand me vraagt hoe warm het buiten is, wordt ik zo raar aangekeken als ik het heb over 298K. Meestal zeg ik dan ook gewoon 25°C. Net zoals in het weerbericht. Ook mijn auto geeft de temperatuur in °C. En alle thermometers in mijn huis ook. Net zoals de dokter overigens. Overigens, op die schalen van de temperatuur van sterren, maakt die 273 temperatuureenheden verschil tussen K en °C ook weer niet bijster veel uit meer...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt ik hoop erop dat het lukt ik ben 8 hopelijk kan ik het eenbeetje makkelijker verwoorden want mn juf wilt niet dat ik kopieer anders snap ik het niet het is ook voor een presentatie

Antwoorden (1)

Wolf-Rayet-sterren, vaak afgekort als WR-sterren, zijn een zeldzame heterogene set sterren met ongebruikelijke spectra met prominente brede emissielijnen van geïoniseerd helium en sterk geïoniseerd stikstof of koolstof. De spectra wijzen op een zeer hoge oppervlakteverbetering van zware elementen, uitputting van waterstof en sterke stellaire winden. Hun oppervlaktetemperaturen variëren van 30.000 K tot ongeveer 200.000 K, warmer dan bijna alle andere sterren.

In het Nederlands, het zijn sterren die hun schil van waterstof al kwijt zijn en begonnen zijn met het fuseren van helium en zwaardere elementen in de kern.

Hier is een lijst van de heetste sterren.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hottest_stars

De temperatuur ligt dus op ongeveer 210.000 K (op deze schaal maakt het niet meer zoveel uit of je het over Kelvin hebt of over °C).
Thecis
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Je was me net voor...
https://en.wikipedia.org/wiki/WR_102
erotisi
4 jaar geleden
en de binnenkant?
Thecis
4 jaar geleden
@erotisi
Maar die temperaturen zijn net aan de oppervlakte. Diep van binnen zijn de kernen van sterren nog heter. Sommige sterren kunnen binnen ongeveer 200.000.000 (200 miljoen) graden zijn, en de zon is ongeveer 25.000.000 (25 miljoen) graden in de kern. Voor korte tijden, als sterren die veel groter zijn dan de zon, hun leven beëindigen met enorme explosies, kan de binnentemperatuur oplopen tot 10.000.000.000 (10 miljard) graden.
https://spaceplace.nasa.gov/review/dr-marc-space/stars.html Deze temperaturen zijn in Fahrenheit. Omrekenen naar K / °C is op deze schaal pakweg delen door 2 (omrekening van F = 1.8 * C + 32, als vuistregel voor dit soort getallen, kan je rustig lekker delen door 2, of als je het wat precieser wilt, delen door 2, + 10% (van het nieuwe getal)).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Goed antwoord. Zelf met al die nullen ga je niet de mist in.
Vooral bij de aanvullende reacties.
Plus dus