Waar het stopt weet ik niet, maar het wordt wel steeds groter. Daarachter zit een grote leegte van helemaal niets. Dat het groter wordt bepalen wetenschappers aan de hand van het doppler effect. En over dat effect moet je maar eens op Wikipedia lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heelal is ca. 13 miljard lichtjaar groot (met de huidige kennis en stand van zaken). Daarachter ligt een nog groter heelal, helemaal niets of wat je zelf bedenkt; weten doet dat niemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk moet 2x 13,7 miljard lichtjaar zijn. Als 2 waarnemers vanuit een punt in tegengestelde richting een afstand X reizen, dan is na een tijd hun onderlinge afstand tweemaal X. Dus gezien de veronderstelde leeftijd van 13,7 miljard jaar van het heelal, zou de maximale doorsnee van het heelal 2x 13,7 = 27,4 lichtjaar zijn(niet gezegd dat dat ook de daadwerkelijke doorsnee is, die kan kleiner zijn).
Ik geloof dat het heelal oneindig groot is! Waarom zou het ergens stoppen, en daarachter een groter leeg heelal zijn? Waar stopt dat dan weer? En dat wat dáár weer achter zit? Dan kan het net zo goed 1 heelal zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag werd al eens gesteld en prima beantwoord op http://www.goeievraag.nl/vraag/denk-heelal-stopt.4512
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar het heelal stopt stoppen ook ruimte en tijd. Dus er ligt niets achter het heelal want daarvoor zou het nodig zijn dat er achter het heelal ruimte en tijd zouden bestaan.
Uiteraard is dit voor ons moeilijk voor te stellen omdat wij in ruimte en tijd leven en dat als vanzelfsprekend ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Shiva7777 het is moeilijk voor te stellen wat niets is.
Stel men kan daar in de toekomst komen, wat treft men dan aan volgens u of degene die hier onderzoek naar doen?
Een wand waar je niet door kan of een ruimte waar tja niks is. En als er niks is zou dat betekenen dat mensen daar oplossen in het niets of rond zweven en dan?
Daar zou de tijd toch ook doorgaan want het verstrekken van tijd kun je toch niet tegenhouden omdat er niks is?
Mijn hersentjes kunnen dit niet vatten, ben benieuwd naar een reaktie!
Iedereen vraagt het zich af,
Niemand weet het.
Meer is er niet over te zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar het stopt weet niemand.
Tot waar we kunnen kijken : is tot aan het ontstaan van het Heelal ....een beetje meer dan 15.8 miljard lichtjaren.
Tot waar we het kunnen berekenen , rekening houdend , met het uitzetten van het Heelal , de tijd die het licht nodig heeft om ons te bereiken en er van uitgaand dat we niet ergens in een extreem uithoekje zitten van dat Heelal =15.8 +15.8( tijd ginder-achter vandaag) + 16 (minimale uitzetting) en dit alles maal twee ...(als diameter ...als we ervan uitgaan dat we in alle richtingen weg kunnen )=
96 miljard lichtjaren.
Alles daarbuiten is ons totaal onbekend en niet te berekenen. De Russische wiskundige Perelman....heeft wel het 'Vermoeden van Poincaré' bewezen ....dat er op neerkomt als zou het heelal elliptisch zijn , de vorm van een afgeknotte zeppelin.
Alles daarbuiten zijn voorlopig denkpistes ,hypotheses , vermoedens , fantasie en kosmologische filosofie.
Sommigen vermoeden : oneindigheid.....zien andere Heelallen naast het onze wel zitten (multiverse) en er zijn ook denkpistes in de vorm van explosie-implosie , inkrimpen -uitzetten (harmonica) ,wormhole ( waarin we in onbekende dimensies terechtkomen) ....maar meer dan wetenschappelijke ondebouwde imaginerie is dat niet.(Op Discovery Science en zo geeft men soms documentaires rond dit onderwerp ...al zou het wel zo zijn...maar misleidt een aantal nieuwsgierigen met hypotheses als echt voor te stellen.....wanneer je rekening houdt met fictie zijn die documentaires overigens wel best interessant om volgen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap je berekening niet. Ook het getal 15,8 is mijns inziens onjuist, daar de veronderstelde leeftijd van het heelal 13,7 miljard jaar is, maar dat terzijde. Een verdubbeling van de leeftijd snap ik nog. Als je vanuit het oerknalpunt 13,7 of 15,8 jaar 2 tegenovergestelde kanten op gaat (met lichtsnelheid), dan zit je na 13,7 miljard jaar op 2x 13,7 miljard maal de lichtsnelheid, oftewel 27,4 miljard lichtjaar uit elkaar. Maar verder... Waar haal je de eerste verdubbeling vandaan (tijd ginger-achter???) Wat bedoel je met minimale uitzetting en waarom is dat +16? Ik kom zelf op niet meer dan 27,4 uit.
het heelal stop niet, net als het begrip tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vraag is totaal niet relevant!
Het gebied waar nog 'iets' is, is natuurlijk beperkt.
Van de ene kant naar de andere kant is dat ca. 26 miljard lichtjaar groot.
Maar de vraag wat daar achter is, is totaal niet relevant... want het heelal word met del lichtsnelheid steeds groter, dus op het moment dat je gaat kijken, is daar gewoon weer heelal. Onbeperkt dus. Dus ook als je met een ruimteschip met lichtsnelheid naar het einde toe zou vliegen, zou je ook onbeperkt door kunnen vliegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt niet per se met de lichtsnelheid groter. Die 26 miljard lichtjaar (27,4 overigens, de leeftijd is geschat op 13,7 miljard jaar) is gebaseerd op de veronderstelling dat niets sneller kan dan het licht. Met andere woorden, het is de maximale grens. Alleen licht kan die uiterste grens hebben bereikt. Materie gaat niet zo snel, dus qua materie zal het heelal een stuk kleiner zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht is ook 'iets'. Dus het heelal breid zich dus wel degelijk uit met lichtsnelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom zei ik ook "qua materie". Het is maar net waar je de grens wilt leggen, bij licht of bij materie (dan veronderstel ik even dat licht geen materie is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij de grens wilt leggen bij materie, dan zou je dus, in theorie, voorbij het heelal kunnen kijken, en is er wel degelijk een einde aan het heelal.
Maar ik hou het bij mijn eigen definitie ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar je de grens ook legt, licht of materie, in beide gevallen is er een grens, een einde. Voor licht ligt die op 26 / 27,4 miljard lichtjaar, zoals je zelf al aangaf, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn punt is dat er in de praktijk dus geen einde is. Omdat, hoe ver je ook kan kijken, of hoe snel je ook kan reizen, dat je nooit bij het einde kan komen omdat je oneindig door kan blijven gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je iets niet te kunnen zien. We kunnen elektronen ook niet zien, toch weten we dat ze er zijn. We weten ook de afmetingen en dergelijke. Op elk willekeurig moment heeft het heelal een bepaalde grootte. Dat het één seconde later alweer een stuk groter is, doet daar niets aan af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat antwoord zou alleen relevant zijn als de vraag inderdaad alleen zou zijn: Hoe groot is het heelal.
Maar goed, dat weten we inmiddels wel ongeveer. Die vraag hebben we al beantwoord ;-)
Maar voor de andere gedeelte van de vraag, namelijk, wat er achter zit, blijf ik toch zeggen dat het totaal niet relevant is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Relevant aan wat? Iemand wil het gewoon graag weten, dat maakt het relevant. Een antwoord kan niet relevant zijn aan de vraag, maar de vraag zelf kan nooit irrelevant zijn aan de vraag uiteraard. Maar op zich heb je wel gelijk, het maakt geen ene moer uit wat erachter zit, want je kunt er toch nooit bij komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha.. probleem waarschijnlijk dat de meesten gewoon geen voorstelling kunnen maken wat 'niets' is ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat begrijp ik eigenlijk niet, waarom men dat zo moeilijk vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook niet. Maar je herkend het wel als iemand het niet snapt, als ze vragen war er achter dat 'niets' dan is :)))
Op een gegeven moment,ver in de toekomst, zo is een theorie, houdt het heelal op met uitdijen en gaat het weer krimpen,totdat het weer de afmetingen van vlak voor de oerknal bereikt. Wat er zich achter dat uitdijende en later weer krimpende heelal bevindt weet niemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat het heelal gevormt werd, begon tijd en dimensie te bestaan. Deze grootheden dijen tot de dag van vandaag uit.
Dus waar het 'heelal nog niet '' is', is niets, dus ook geen ruimte, geen tijd, geen dimensie(s), geen leegte: gewoon niets.

En dat is nou NET iets wat wij ons niet kunnen voorstellen!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies, het menselijk brein heeft de mogelijkheid niet om zich te kunnen voorstellen dat er niets is, dit is bewijs dat we dommer zijn dan we denken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt altijd beweert dat mensen zich het niet voor zouden kunnen stellen. Maar wat is daar nou zo moeilijk aan? Als ik op een nacht als deze naar buiten kijk, is daar heel veel niets, met hier en daar iets. De hele bewering is eigenlijk een beetje een paradox. Hoe kun je beweren dat niemand zich een voorstelling kan maken van iets, terwijl je het jezelf niet voor kunt stellen?
Het heelal is een beetje als het aardoppervlak: je kunt oneindig lang rechtdoor vliegen, er is nergens een rand waar iets achter zit, maar het is toch niet oneindig groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat dacht ik dus ook! het heelal is een 3d, maar we kunnen niet van buitenaf kijken dus voor ons lijkt het recht, net als voor een bal, van buitenaf zie je dat het een bal is, als je erop staat is het oneindig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het zou kunnen, wil niet zeggen dat het ook zo is...
Stel je het heelal voor als een moebiusring (knip een dunne strook papier, vorm hier een cirkel mee, draai 1 uiteinde een halve slag en plak vast: een mier die over de strook loopt zal automatisch beide kanten van de strook belopen).
In plaats van 1 cirkel: knip een héél lange strook, vorm honderden cirkels aan elkaar, draai 1 uiteinde een halve slag en plak vast aan het andere uiteinde. Begin te lopen en je kunt oneindig doorlopen; hoe meer cirkels, hoe groter het heelal.
Plaatje bij antwoord