Hoe moet ik me de rozet- vormige baan van Mercurius rond de zon voorstellen ?

Naar aanleiding van de vraag van Babyfaced.

De baan van Mercurius rond de zon is geen ellips maar is rozet - vormig . Maar hoe kan een massief object rond een ster nou géén rondje of ellips baan hebben ? Ik kan het me niet voorstellen hoe dit werkt , maar Wikipedia vermeldt dat de rozet- vormige baan in de 19e eeuw door Urbain le Verrier is ontdekt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Mercurius heeft inderdaad op zich een ellipsvormige baan waar echter een faseverschuiving in zit.
Mogelijke oorzaken zijn het magnetisch veld van de zon en
de invloeden daarvan op de tussenlaag die aaf en toe doorbreekt door de buitenkant van de zon.
Het is immers niet als de aarde een vaste stof maar een gasbol (met de dichtheid van een vloeistof maar niet de onderlinge samenhang van een vloeistof. )
De magnetische polen van de zon zijn niet zoals op de aarde een min of meer vaste plaats maar de polen verplaatsen zich en er schijnen ook subpolen te zijn die de zon in vier vlakken verdeelt.
Dus is het magneetveld grillig, onvoorspelbaar en voor de dichtbij draaiende kleine planeet Mercurius geeft dit een verstoring in zijn baan.
De massa van Mercurius wil wel een keurige ellipsvormige baan om de zon draaien maar dit wordt oa. door bovengenoemde oorzaken verstoord.
Mercurius komt daarom niet eens in de buurt van het beginpunt uit na een ronde en zo krijg je een rozet, vergelijkbaar met wat je met de spirograaf uit kunt halen als de vertandingen geen exacte deeltallen met elkaar vormen.(De spirograaf is een tekenspel met radertjes die gaatjes hebben en zowel met inwendige als uitwendige vertandingen werken)
Misschien niet de mooiste vergelijking maar wellicht begrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mercurius is een ingewikkelde planeet ivm rotatie
1. Hij beweegt zich niet als Zon in het middelpunt...maar beweegt zich variabel rond dat punt.
2.Ook in de andere dimensionele richtingen is er een eigenaardig patroon dat inderdaad rozet-achtig is
Ik kan het best duidelijk maken met 2 tekeningen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het patroon is zo onregelmatig in vorm ,maar regelmatig in tijd dat het de 'kaartenhuisjesbouwers van de waarzeggerij ' heel veel ingewikkelde materie geeft.

Toegevoegd na 11 minuten:
In feite een rozet in de vorm als Einstein de deeltjes rond een atoomkern laat draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou "zie " ik het . Wat een goed antwoord , ben ik blij mee dank je +
Cryofiel
13 jaar geleden
Is inderdaad een goed antwoord. Overigens hebben *alle* planeten zo'n lissajousfiguur als baan. Bij Mercurius is dit effect het grootst, omdat Mercurius zo dicht bij de zon staat.
Een verklaring is te vinden in de chaostheorie.
Kleine zaken hebben uiteindelijk gigantisch veel invloed. (En grote zaken hebben sneller veel invloed.)
Een simpele zonnevlam heeft bijv. veel meer invloed op Mercurius dan op de andere planeten - simpelweg omdat Mercurius vlakbij is. Hoe groter lokale massa's, hoe chaotischer de baan zal zijn.
Geen enkele planeet heeft trouwens een perfecte ellips als baan. De andere planeten en andere hemellichamen en interstellaire deeltjes / stofdeeltjes etc. hebben ook invloed.