Zou het erg zijn voor het leven op aarde als een dag bijvoorbeeld uit 16uur zou bestaan of langer?

Met dezelfde diameter als we nu hebben

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
LeonardN
3 jaar geleden
Waarschijnlijk wel als dat morgen opeens het geval is. Maar als de wereld al de hele geschiedenis ongeveer zolang erover zou doen, zou alles zich daarop op aangepast hebben.

Antwoorden (2)

Als je ervan uit gaat, dat de Aarde en het leven op Aarde is ontstaan zoals dat in de evolutietheorie wordt aangegeven maakt het niet uit of de Aarde een 24-uurs-dag kent of een 16-uurs-dag. We weten nu ook niet welke omwentelingssnelheid de Aarde 4 miljard jaar geleden had. In de loop van de vele miljoenen jaren is de aarde én het leven ontwikkeld en heeft alles zich aangepast aan de uiteindelijk ontstane omstandigheden.
Zou de Aarde ooit een 16-uurs-dag kennen dan zou het leven (misschien heel anders als wij nu kennen) daarbij zijn aangepast.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja precies ik zoek dus naar of die 24 uur eigenlijk de perfect omwenteling is, dus wat als het veel sneller zou zijn dus stel we draaien in 12 of 16 uur rond wat zou dit dan doen met het huidige leven op aarde. Of stel we gaan veel langzamer rond neem 36-48 uur wat zou dit dan doen met het leven op aarde. We staan namelijk echt op een perfect plek in ons melkwegstelsel. Afstand zon, eclips rond zon, diameter aarde, maan die ons in bepaalde hoek trekt. Ik zoek dus nog antwoord waarom is 24 uur perfect of zou kort of langer beter kunnen zijn. Iemand stelde me deze vraag pas en had daar nog nooit bij stil gestaan vandaar mijn vraag ;). Bedankt voor je antwoord, ik ga dit niet vanuit evolutie of god bekijken maar gewoon vanuit logica :)
Als je met een dag bedoelt de periode dat het licht is dan zijn er nu al plaatsen waar daglengte nogal varieert. Denk maar aan de polen waar het in de winter donker is en in de zomer bijna een etmaal lang "dag".

Bedoel je evenwel een etmaal dan zou de aarde dus bijgevolg sneller draaien. In plaats van afgerond 24 uur in 16 uur één omwenteling. Of dat erg is is natuurlijk moeilijk te beoordelen. Het zou er wel anders van worden. De middelpuntvliedende kracht zou ervan toenemen en als er verder niks veranderen zou aan het gewicht van de aarde dan zouden we dat echt wel merken.