Als lichtdeeltjes in een zwart gat komen wordt hun snelheid dan verhoogd?

Als licht in een zwart gat komt kan het er niet meer uit. Is de ontsnappingssnelheid uit een zwart gat dan hoger als de snelheid van het licht?

Zorgt de zwaartekracht dan voor een versnelling van het licht, misschien tot boven de lichtsnelheid, als het licht een zwart gat nadert?

Of is het logischer om te zeggen dat de snelheid juist niet verhoogd wordt want anders zou het wel kunnen ontsnappen uit het zwart gat?

Natuurlijk is niets bekend van wat in een zwart gat gebeurt, maar wat zijn de wetenschappelijke veronderstellingen hieromtrent?

9 jaar geleden

Het beste antwoord

De grote denktruc is dat je moet inzien dat een zwart gat de ruimtetijd vervormd en dat die vervorming verschilt met het standpunt van de waarnemer.

Een foton blijft naar zijn eigen idee lekker met de lichtsnelheid vooruit gaan. Wel lijkt het voor hem dat de ruimte naar de "bodem" van het zwarte gat steeds verder uitgerekt wordt.

Voor de waarnemer buiten het zwarte gat is die vervorming van de ruimte niet zichtbaar. Voorwerpen die in het gat vallen (en daarmee de daarop weerkaatsende fotonen) lijken steeds langzamer naar binnen te vallen. Het ene moment moeten ze nog de halve afstand afleggen, het volgende moment nog een kwart, daarna een achtste, een zestiende enz.

Steeds langzamer, maar steeds halen ze het eindpunt niet.

Kortom het licht dat in een zwart gat valt gaat voor de buitenstaander steeds langzamer, maar voor het licht zelf blijft het op de lichtsnelheid.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Wederom een mooi antwoord. +

Andere antwoorden (1)

De lichtsnelheid is een natuurconstante, daar heeft Einstein zijn relativiteitstheorie op gebaseerd. Een lichtdeeltje (foton) heeft geen rustmassa en reist dus altijd met de lichtsnelheid, ongeacht waar het zich bevindt en welke krachten daar actief zijn.

Ontsnappingssnelheid uit een zwart gat is overigens een niet bestaand begrip. Zoals je al zegt kan niets uit een zwart gat ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Kleine opmerking: de snelheid van het licht is ook afhankelijk van het medium waar het door reist. De snelheid is het hoogst in een vacuüm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog een kleine opmerking: er kan (waarschijnlijk) wel degelijk iets uit een zwart gat ontsnappen, namelijk de zogenaamde Hawking radiation (http://en.wikipedia.org/wiki/Hawking_radiation).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@SadBunny
Hawking radiation ontstaat feitelijk nét buiten het zwarte gat. Door het spontaan ontstaan van een materie en een antimaterie deeltje waarvan er eentje wel in het zwarte gat verdwijnt en de ander niet. Het zwarte gat LIJKT dan te stralen, maar in werkelijkheid is de bron een dun schilletje om de waarnemingshorizon heen.