Hoe kan een satelliet van bewegingsrichting wijzigen als deze in de ruimte zit zonder weerstand van bijvoorbeeld water of lucht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

DE verandering van de oriëntatie gebeurt met gyroscopen. Een gyroscoop biedt weerstand tegen de verandering van richting van zijn draai-as (Dat is bijvoorbeeld een van de redenen waarom je op een fiets in evenwicht blijft. Beide wielen gedragen zich als een gyroscoop als je rijdt). De gyroscopen proberen dus in dezelfde stand ten opzichte van de aarde te blijven en dat geeft de satelliet de weerstand om zijn oriëntatie te veranderen.

Als je de bewegingsrichting wilt veranderen dan moet er gebruik worden gemaakt van stuurraketten die de satelliet een andere kant op duwen. Dit gebeurt door het uitstoten van gas. Dit gas ontstaat door chemische reacties van de brandstof die in zo'n stuurraket aanwezig is. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de wet van Newton die zegt dat actie gelijk is aan - reactie. Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld als je een ballon hebt opgeblazen en leeg laat lopen. De ballon gaat naar voren omdat de lucht die er uit komt naar achteren gaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Een aanvulling.
De raket zet zich niet af. Er is geen reactie = - reactie in de ruimte zoals dat op aarde gebeurd. Toen ik dat zo omschreef, werd ik door mijn natuurkunde docent ongeveer door midden gehakt. Er zijn 2 effecten die optreden.
Binnen in de brandstoftank (welke onder druk staat en ik nu even beschouw als een 1 compartiment model) is de druk naar alle kanten gericht. Op het moment dat er een burst komt van de raket, valt de druk weg in 1 richting en heel tijdelijk is er een overdruk naar de tegengestelde kant. Dit levert een kleine shift op in richting. Maar veruit het grootste effect is natuurlijk de massa die uitgestoten wordt. Echter kan de raket nergens tegen afzetten zoals dat op aarde wel kan (grond, atmosfeer). Maar de massa verandert wel van plek, echter, het massamiddelpunt verandert niet van richting. Door het versneld uitwerpen van massa (dmv de stuurraket) zorg je dat je te verplaatsen massa (je sateliet) vectortechnisch in evenwicht is met de uitgeworpen massa. Het totaal moet dezelfde richting hebben. Natuurlijk wel een + voor het antwoord. Dit was puur ter aanvulling.