Waarom zijn er geen sterren te zien op fotos gemaakt in de ruimte?

Op aarde kunnen we snachts andere zonnen waarnemen, mits geen bewolking die het zicht hindert. Waarom zijn er op de fotos gemaakt op de maan geen sterren te zien?

Picture for question
5 jaar geleden
5.5K
gvrox
5 jaar geleden
De foto die jij hierbij plaatst is toch ook niet 's nachts gemaakt ?
Cryofiel
5 jaar geleden
Nee gvrox, maar de sterren zijn in principe wel degelijk zichtbaar doordat er geen atmosfeer is op de maan. Waarom ze toch niet zichtbaar zijn legt Erna55 prima uit in haar antwoord.

Antwoorden (1)

Dit komt doordat dit soort foto's met korte sluitertijden genomen wordt zodat er geen overbelichting plaatsvindt van direct door de zon verlichte voorwerpen op de voorgrond. Het veel zwakkere sterrenlicht heeft geen kans om de film te belichten bij zulke korte sluitertijden. Men kan dit zelf proefondervindelijk vaststellen door een foto van de nachthemel te nemen met een sluitertijd die geschikt is voor een zonnige dag