Waar eindigt het heelal?

Je zou toch zeggen dat het op een gegeven moment ergens op moet houden....

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik denk dat er aan het einde van het heelal en soort licht weerkaatsing is en dat alles er het zelfde uitziet. Dat er een weerkaatsend gas is dat het licht precies terug kaatst. Dat denk ik.

Het beste antwoord

Als het antwoord op deze vraag ja zou zijn, komt automatsich de volgende vraag, wat ligt daar dan achter?? Nog een heelal??
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Volgens Wiki niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op dezelfde plek waar "bewustzijn"eindigd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mens is niet in staat om de grootte van het heelal te bevatten, vanwege zijn beperkte waarnemings- en denkvermogen. Het heelal heeft mogelijk een einde, maar de beste analogie met menselijke taal die wij hebben ligt in het begrip "oneindig".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het eindigd niet want het blijft groeien en uitzetten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De big-bangtheorie voorspelt dat het heelal eindig is, maar uitdijt (steeds groter wordt). Dit uitdijen gaat echter met zo'n hoge snelheid dat het waarnemen van het einde niet zo eenvoudig is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naar mijn mening is de mensheid is nog niet slim genoeg op deze vraag te beantwoorden.
Wat mij tot nu toe het best in de oren klinkt is dat het heelal zich constant uitbreid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het feit dat het s'nachts donker is geeft aan dat het heelal eindig is. Als het universum oneindig was zouden er oneindig veel sterren zijn en zou er geen ruimte zijn voor duisternis; elke ster, hoe oneindig ver ook, zou haar licht op aarde kunnen schijnen en duisternis uitbannen.
De Hubble deep field foto laat echter zien dat wij nog niet in staat zijn te bevatten waar dit einde zich bevindt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens een recente theorie (De Big Bang Theorie) is het heelal ontstaan uit de ontploffing van een zogenaamde singulariteit. Alle materie en energie zat in deze singulariteit opeen gepakt op een stukje nog kleiner dan een speldenknop. Toen dit ontplofte begon het heelal.

Wat de vraag zou moeten zijn: waar eindigt het zichtbare gedeelte van het heelal. Ik leg het uit.

Toen de singulariteit er was, was er daaromheen niets (of niets dat bekend is bij ons in elk geval) Zie het als een bal die leeg is. Als je daar in zit, is het in het begin redelijk cocoonen natuurlijk. Als de bal langzaam op geblazen wordt, kan je nog steeds niet verder kijken dan de rand van de bal. Dit is te vergelijken met de big bang.

Toen de big bang plaats vond was alles donker. ineens was er die ontploffing en dus licht. We weten dat licht met een bepaalde snelheid voortbeweegt. 300.000 kilometer per seconde ongeveer. Per jaar legt licht een afstand van 1 lichtjaar af (9,46 × 10^15 meter (9,46 petameter). Als de big bang ongeveer 14 miljard jaar geleden heeft plaats gevonden, kan je vanuit het centrum nooit verder dan 14 miljard lichtjaar kijken. Mocht je aan de rand zitten, kan je een kant op bijvoorbeeld 1 lichtjaar kijken en de andere kant op 27.

Wat een leuke zou zijn: Wat gebeurt er als je sneller dan het licht kan reizen en je komt voorbij de rand van het zichtbare universum. Zijn er in de verte meerdere zichtbare universa te zien?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag is met de huidige stand van kennis niet goed te beantwoorden.

We kennen de vorm van het heelal op de heel grote schaal eigenlijk niet en daarmee is de vraag waar het eindigt van weinig betekenis.

In de praktijk is er wel een soort einde.. Vanuit Hubble's wet is redelijk goed uit te vogelen op welke afstand sterrenstelsels met de lichtsnelheid van ons af bewegen. Licht van die stelsels bereikt ons dus absoluut nooit meer. Dit kun je als een grens opvatten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel kwantumtheorieen geven aan dat dat wat niet waargenomen wordt ook niet bestaat, dus ons realiteitsbesef is gewoon niet correct en dus ook het idee van een mogelijke 3d eindigheid van het helal is dus niet van toepassing. Maar ja, dit zijn theorieen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heelal is niks dus waarom zou het moeten eindigen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nogmaals het helaal is zo'n 26,4 miljard lichtjaar groot