Hoe komt het dat de rotatietijd van aarde niet precies 24 uur is?

De aarde doet er 23 uur, 56 minuten en 4 seconden over om om zijn eigen as te draaien en waarom niet precies 24 uur? Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.9K
SimonV
10 jaar geleden
Zie ook:
http://forum.fok.nl/topic/772542

Het beste antwoord

Omdat de aarde ook nog om de zon draait, samen met die draaiing krijg je dagen van 24 uur.

Toegevoegd na 32 minuten:
Citaat uit de bron:

"Dat er één siderische dag meer is dan er zonnedagen in een jaar zijn, is te verklaren doordat de rondgang van de Aarde om de Zon een dag compenseert, zodat een waarnemer op Aarde ruim 365 dagen ziet, hoewel de planeet zelf ruim 366 keer om zijn as is gedraaid. (De Aarde draait in dezelfde richting om haar as als zij om de Zon draait; vanuit de noordelijke hemel gezien tegen de klok in.)"

Toegevoegd na 51 minuten:
Blijkbaar is er iemand die denkt dat dit niet klopt, echter, reken maar uit, 365/366e deel van 24 uur is inderdaad 23 uur, 56 minuten en 4 seconden. (eigenlijk 365.25/366.25, maar in de afronding maakt het niets uit)
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het antwoord is simpel te geven; vroeger, toen de lengte van één dag bepaald is, is dat gelijkgesteld aan 24 uur (we hebben de aarde verdeeld in 24 tijdzones). Later zijn we er pas achter gekomen dat dit niet exact klopt, en hebben we de rotatietijd van de aarde (één dag dus) gecorrigeerd. We hadden ook de lengte van een seconde ietwat kunnen veranderen, maar dat zou, zoals je kunt begrijpen, tot veel praktische bezwaren leiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We moeten terug naar de oudheid, maar laat ons voorlopig teruggaan naar de Romeinse tijd.

Hoe is de dag ontstaan? Wel de Romeinen gebruikten zonnewijzers op tijdens de daglichtperiode (eigenlijk een etmaal), vast te stellen dat er 12 uren waren op de lente en herfstwende van zonsopgang in Oosten tot zonsondergang in het Westen. Omgekeerd faseerden ze ook het punt waarbij de zon in het exacte Zuiden stond als het 'voorbij zijn van een dag'.

Nu had men geen computers en waarom zijn er 60 seconden in een uur, 60 minuten in een uur, 24 uren in een dag? Wel, Jezus' papa wist dat als timmerman of als stielman (juiste vertaling) zeer goed: Wie in het kleutertje leerde op een cirkel niet met de passer de omtrek afpassen in precies 6 X, dus een cirkel wordt altijd in een veelvoud van 6 verdeeld.

Nu naar jouw vraag:

Wanneer staat de zon weer op dezelfde plaats (hoeft niet het zuiden te zijn, maar we stellen hier om 12 uur universele tijd dat als zuidelijk punt)?

1. Wanneer de aarde helemaal rond haar as is gedraaid, dus een uur zou dan 1/24ste zijn. Maar hier zit een denkfout in, want de aarde zelf staat niet stil t.o.v. de zon: ze staat immers meer dan 1/365ste verder in haar baan, waardoor de invalshoek lichtjes anders is. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Aarde_(planeet) waar je voor vrij exacte periode P = 1,0000175 jaar vindt.
2. Op vermelde link legt men nu uit dat er zo'n 4 minuten verschil zit door die ene graad dat de zon 'opschuift' t.o.v. de aarde (360 graden bij een totale jaarbaan dus).

Als je nog dieper wil gaan, surf je even naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Dagduur en zul je de uitleg beter begrijpen, maar de echte formule voor zowel daglicht als daglengteberekening (maar daar zul je als niet wiskundige wellicht van wegelopen) vind je op http://herbert.gandraxa.com/length_of_day.xml.

Maar ook Wikipedia verzwijgt iets anders:

De aarde lijkt trager te gaan draaien dan vroeger. Tot voor kort dacht men dat het enkel de frictie was die een rol speelde van het magma onder de aardkorst (zoals de maan met haar zwaarste kan naar de aarde blijft kijken en dus blijft kijken naar de aarde met dezelfde kant, kan dit effect ook spelen op de aarde), maar nu vraagt men zich ook af wat de rol speelt van bijv. hele gebieden in Nederland (Lelystad) of in Dubai die men heel hoog bouwt tesamen met ontginning bij mijnen waarbij men massa's aarde naar boven brengt en of dit niet extra de aardrotatie verdraagt in fracties van seconden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Jammer van die laatste alinea ! (Verder is het antwoord correct !) Voor schommelingen en afrondingsfouten in de aardbaan is de schrikkelseconde uitgevonden. Dat is dus niet iets wat Wikipedia verzwijgt. http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1723993/2005/11/11/Schrikkelsecondelijkt-te-overleven.dhtml
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, nee, ik het het NIET over afrondingsfouten, maar over de atoomtijd per dag. Jouw artikel sluit daar heel mooi bij aan. Men 'ontdekt' dat de absolute berekening toch nog 'ergens' afwijkt (sorry voor de onwetenschappelijke woorden, maar dat is nu net wetenschap: men ontdekt dikwijls afwijkingen en zoekt dan waar men eigenlijk gewoon 'rekenfouten' maakt). En nu vermoedt men (volgens sommigen is het al bewezen), dat ook de aarde alsmaar trager draait. Herinner je ook nog de theorie dat de Noord- en Zuidpool omwisselen om de zoveel duizenden jaren en dat er sommigen zeiden dat zelfs de aardomwenteling zou omgekeerd geweest zijn (dat lijkt mij wel erg onwetenschappelijk, maar ook in de ringen van Saturnus gebeuren dingen die tegen de zwaartekracht lijken in te gaan en nog niet verklaard zijn, niettemin kan ik me niet inbeelden dat de aarde ander zou beginnen draaien). Dat elke planeet trager begint te draaien, lijkt me dan wel aannemelijk, dus ook de daglengte zal dan wijzigen en zelfs het leven op aarde. Maar dat gaat zo traag, dat het niet voor de mensheid van belang is, zo arrogant moeten we niet zijn... Maar misschien had ik beter dat laatste weggelaten als niet relevant, en dan heb je zeker gelijk. Mooi artikel overigens!