wat als een zwart gat de zon berijkt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik kan je de serie 'Cosmos' erg aanraden op Discovery Science, die behandelt dit soort vraagstukken en nog veel meer interessante dingen.

Antwoorden (1)

Dit is in principe niet anders dan als een ander hemellichaam de zon bereikt. De kans dat ze elkaar direct zullen raken is astronomisch klein. Dus een voorwerpen (ster en zwart gat) zullen om elkaar heen gaan draaien. De planeten zullen andere banen gaan krijgen met potentieel disastreuze gevolgen voor de planeten (en ook voor aarde).

Daarbij moet je ook de vraag stellen van hoe groot het zwart gat is. Of eigenlijk hoe ZWAAR het zwarte gat is. Als deze heel veel zwaarder is dan de zon, merken we dat al lang voordat dit zwart gat de zon heeft bereikt. De zwaartekracht zal het hele zonnestelsel ontwrichten.
Thecis