Wat is de grootste afstand dat een satelliet of raket ooit van de aarde af is geweest?

En zijn er ook satellieten buiten het sterrenstelsel geweest?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Voyager1 is momenteel ongeveer 18.074.832.000 KM van de zon en Voyager 2 ongeveer 14.759.326.000 KM van de zon. Ze bevinden zich ind eHeliosfeer van het zonnestelsel en zijn op weg om het te verlaten. Ze zijn in 1977 gelanceerd.

Pioneer 10 en 11 zijn in 1972 gelanceerd en gaan het zonnestelsel ook verlaten maar zijn inmiddels ingehaald door de voyagers omdat die sneller gaan.

Zie de link voor meer informatie (en de actuele afstand die rela-time wordt bijgeouden)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Correct antwoord met interessante extra informatie.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik zie dat Voyager 2 dichterbij komt...
http://voyager.jpl.nasa.gov/where/index.html

Andere antwoorden (1)

Europese satelliet gaat buiten het zonnestelsel op jacht naar planeten
Van onze redactie wetenschap − 28/12/06, 00:00

amsterdam – ’De planetenjager’ wordt hij ook wel genoemd, de Europese satelliet die gisteren is gelanceerd aan boord van een Russische Sojoez-raket. Hij zal gaan speuren naar kleine, rotsachtige planeten die buiten ons zonnestelsel rondom een grote ster cirkelen. Zulke verre planeten waren tot nu toe alleen indirect waarneembaar; ze verraden zich doordat ze de ster waar ze omheen draaien licht laten ’wiebelen’ onder invloed van hun zwaartekrachtveld. Toch zouden de kleine planeetjes ook visueel zichtbaar moeten zijn, omdat ze het licht van de ster weerkaatsen. Het probleem was altijd dat zo’n ster het zwakke lichtbundeltje van de planeet al snel ’overstraalt’. De nieuwe satelliet, Corot, weet met dat probleem raad. Astronomen hopen dat hij met zijn 30 centimeter lange telescoop en twee camera’s tien tot veertig kleine planeten in beeld zal brengen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze satelliet is bedoeld om planeten buiten ons zonnestelsel waar te nemen, hij gaat zelf niet zo ver van de aarde. De Voyager 1 is momenteel het verst van de aarde verwijderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie volgende reactie.
Cryofiel
11 jaar geleden
Corot komt niet ver. Zeker niet buiten ons zonnestelsel, en al helemaal niet buiten ons sterrenstelsel. Corot gaat maar een klein stukje de ruimte in. De rest van de afstand overbrugt hij middels een telescoop. Vergelijk Corot met Hubble: Hubble zit in een vrij lage baan rond de aarde, en is dus heel dichtbij. Toch maakt Hubble opnames van objecten die extreem ver weg zijn - dat kan vanwege de krachtige telescoop.