hoe konden ze vroeger zien of iets een planeet wat of een ster?

aangezien ze niet de beste telescopen hadden

1.5K
kierkegaard47
6 jaar geleden
Het woord planeet is afgeleid van 'planetos', 'dwaalster'. En dat was precies hoe men in vroeger tijden onderscheid maakte. Je had vaste sterren die niet van plaats veranderden, en dan had je nog een paar 'dwaalsterren' die langzaam opschoven aan de hemel volgens bepaalde patronen. Overigens is men er in de 19e eeuw achtergekomen dat ook 'echte' sterren veranderen van positie, alleen veel langzamer. De allersnelste die we kennen (de ster met de grootste 'eigenbeweging' )schuift ongeveer een maanbreedte op in 180 jaar.

Antwoorden (3)

Sterren staan vanaf ons perspectief vast aan de hemel en bewegen allemaal één kant op, tegelijkertijd. Een planeet daarentegen cirkelt om de zon heen en bevindt zich dus niet altijd op dezelfde plek aan de hemel. Als je een paar weken lang heel aandachtig de sterrenhemel bestudeerde kon je erachter komen wat er anders was.
Ook geven sterren licht en planeten niet. Dit betekent dat een ster altijd een cirkeltje licht is en een planeet soms een sikkeltje licht, net zoals de maan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou ze hadden in die tijd dus wel goede telescopen. Daarnaast bewegen planeten sneller dan sterren. Ook geven sterren licht uit zichzelf en reflecteren planeten alleen maar het licht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een planeet kan je waarnemen als een zwart bolletje op het moment als het voor zijn ster staat waar het ronddraairt.
Nu kan men al het lichtspectrum analiseren van het licht wat door de dampkring van die planeet gaat. Alzo krijgt men informatie over de samenstelling van de dampkring van een exoplaneet.