Waarom zijn we al 41 jaar niet op de maan geweest?

Toegevoegd na 6 uur:
Het schijnt dus 38 jaar te zijn. excuus.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
41 jaar niet correct.
De laatste bemande maanvlucht was in december 1972, is dus bijna 38 jaar geleden.

Antwoorden (12)

Het was een uitdaging om er te komen en grotendeels een prestige kwestie.
We wisten van te voren al dat er niets te halen was dus nadat we hem bereikt hadden was er geen reden meer voor om er naar terug te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerste stuk van je antwoord is correct, tweede geheel fout er is voldoende te halen op de maan, is slechts een kwestie van tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zijn er nu dan de lunar x prize challenge?
http://www.googlelunarxprize.org/
Omdat we er niks te vinden of te zoeken hebben.
Wat we wilden weten, hebben we 41 jaar geleden ontdekt.
Waarom miljoenen uitgeven aan een reis zonder dat er nog iets te halen of te ontdekken is op de plek van bestemming?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zijn er nu dan de lunar x prize challenge?
http://www.googlelunarxprize.org/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, je hebt helemaal gelijk. Ik wist dit niet. Interessant.
omdar er in 1969 camera's zijn geplaatst en kunnen ze zodoende ook kijken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er geen goud voor het oprapen lag.

Als dat wel het geval was geweest was het een ander verhaal. Dan waren ze echt nog wel vaker gegaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het niet. Het transporteren van goud van de maan is duurder dan het goud zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het brengt de hele economie van de aarde aan het wankelen: als er goud in overvloed is, gaat de waarde vanzelf drastisch omlaag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elk geval - je schiet er weinig mee op :).
(Tenzij goud hier op is en gewoon nodig voor bijv. elektronica.)
Ze gaan nog gewoon naar de maan hoor.
Alleen hoor je er niks meer over op het nieuws omdat het niet echt nieuw meer is natuurlijk.

Terug naar de Maan
Na bijna 20 jaar keerden de Amerikanen terug naar de omgeving van de Maan met de Maansatelliet Clementine, die tussen februari en maart 1994 meer dan twee miljoen foto's maakte van het Maanoppervlak. Laser-altimetrie van Clementine wees uit, dat de Maan hoogteverschillen tot 16 km had.

In maart 1998 beweerde NASA dat de Lunar Prospector, weer een maansatelliet, water had gevonden had bij beide polen van de Maan. Aan het eind van de missie viel de Lunar Prospector gepland te pletter bij de Zuidpool, in de vergeefse hoop om sporen van water te kunnen waarnemen in de pluim van de inslag.

Na weer meer dan tien jaar werd op 18 juni 2009 de Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) gelanceerd, die als taak heeft het maanoppervlak in hoge resolutie (tot 0,5 m) in kaart te brengen om eventuele toekomstige landingsplaatsen te kunnen identificeren, en daarnaast ook onderzoek doet naar het mogelijkerwijs voorkomen van waterijs in de poolgebieden, waar op de bodem van sommige kraters de zon nooit schijnt, en de temperatuur laag genoeg blijft om waterijs voor lange tijd te kunnen vasthouden. Uit eerste metingen blijkt dat op sommige plaatsen aan de zuidpool de temperatuur bijzonder laag is, -240 °C (33 K), veel kouder dan men had verwacht. In oktober 2009 werd met de LCROSS-missie water gevonden.[6]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is daar geen gezellig café.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is bijna 38 jaar geleden dat de mens voet op de maan zette:

"Apollo 17 was de laatste missie van het Project Apollo waarbij op 11 december 1972 op de maan werd geland. "

Je premisse is derhalve incorrect en een correct antwoord kan dus niet worden gegeven.

Toegevoegd na 20 uur:
Het apollo-project werd al vrij snel na de eerste maanlanding ingekort, om budgettaire redenen.

Dat er daarna geen bemande maanlandingen meer zijn geweest zal voortkomen uit de gedachte dat het meer kost dan het oplevert (hoewel de baten van zo'n project moeilijk te berekenen zijn).

Intussen wordt er over gedacht om de maan als een springplank te gaan gebruiken voor langere reizen (b.v. naar mars).
13 jaar geleden
Eigenlijk ligt het antwoord een beetje voor de hand :
Expedities met mensen zijn duur , risicovol en kortstondig.
Als satellieten met verregaand gespecialiseerde apparatuur evenveel of veel meer kunnen te weten komen op onbeperkte termijn? Waarom dan mensen met een handvol steentjes onder de arm?
Het prestige is er trouwens af .... De Amerikanen hebben de wedloop gewonnen.
Niets zegt echter dat er binnen afzienbare tijd weer mensen zullen rondlopen…misschien wil men bekijken of een Maanbasis mogelijk is , of er exploiteerbaar water is…
Het budget van de NASA is de laatste jaren erg gelimiteerd door de overheid : zodat men veel moet schrappen en men moet prioriteiten stellen.
Ik zie wel nog ‘prestige’ voor de Chinezen ....die zie ik er binnenkort nog landen.Al was het voor het prestige van het regime naar de eigen bevolking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Apollo-project is waanzinnig duur geweest. Het vond plaats tijdens het hoogtepunt van de koude oorlog. Zonder die concurrentiestrijd met de Sovjet-Unie waren we nooit zo vroeg al op de maan geweest. Toen dat eenmaal gewonnen was werd het project afgeblazen. Daarna is er geen goeie reden meer geweest om zo veel geld er in te steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dezelfde redenen waarom ik als 30 jaar niet meer in de USA geweest ben.
Wat moet je er doen, en al dat gezeur om er te komen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eens gehoord dat we er niet welkom zouden zijn.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Whoehahahaha!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik me voorstellen, als je er een satteliet op te pletter neer laat slaan.
De 'nieuwe'reden waarom we weer naar de maan willen is om 1: te wennen aan een omgeving zonder atmosfeer zodat we kunnen trainen voor verdere reizen en 2: om de maan als springplank te gebruiken naar verdere missies.

Die hele appolo raket waren gebouwd om een capsule + maanlander aan de zwaartekracht van de aarde te laten ontsnappen. Wanneer we vanaf de maan zouden starten, kan je gele andere ruimtevoertuigen ontwikkelen die minder brandstof mee hoeven te zeulen en specifieker zijn ingesteld voor cargo en leefmilieu...