Ze bestaan naast elkaar, maar ze verdragen elkaar niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja, 'God' zou de eerste wezens kunnen hebben geschapen, en deze zouden dan verder kunnen zijn geëvolueerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Verhalen kunnen in vele varianten bestaan.
Wetenschappelijke verklaringen echter vaak niet.
AWM
13 jaar geleden
Ja. Het scheppingsverhaal sluit evolutie van gecreerde soorten niet uit. Het fundamentele verschil ligt in de eerste momenten van leven. Daarna kan een boel naast elkaar bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het scheppingsverhaal leest als een simpele versie van de evolutie, dan wel.
God heeft de evolutie aangestuurd, in die zin zou je dan moeten denken.
Essentieel verschil is alleen wel dat de evolutie tot en met de mens niet in zes dagen was afgerond.
Maar, dat de beschrijvingen in de bijbel niet altijd zijn wat ze lijken te zijn wordt door veel gelovigen ondersteund. Er zijn velen die gebeurtenissen en voorwerpen in de bijbel als symbool zien, dus niet volgens de huidige betekenis van de bewoordingen. Vanuit die perceptie kan er wel een overeenkomst gevonden worden tussen scheppingsverhaal en evolutie.
13 jaar geleden
Ja zeker kan dat.
De evolutie is deels wetenschappelijk verklaarbaar.
Het scheppingsverhaal is symbolisch voorgesteld, in een taal die men vroeger begreep.
Zaken die we de laatste jaren te weten gekomen zijn door onderzoek, kunnen onmogelijk ook al in de bijbel gestaan hebben van zo lang geleden.
Al je alles over de evolutie in een boek zou moeten zetten, dan zou dat boek wel 1000 keer groter moeten zijn dan de bijbel.
"En God schiep hemel en aarde" was een prima tekst voor de mensen van die tijd, waarvan de meeste niet konden lezen of schrijven, dus moest het een soort beeldspraak zijn, zeker geen wetenschappelijke beschrijving hoe het waarschijnlijk is gegeaan, daar hadden die mensen van toen, niets mee gekund.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor dat kan heel goed. Alleen zullen veel gelovigen dat bestrijden omdat ze zeggen dat er in de Bijbel staat dat God de aarde schiep in 7 dagen.
En de evolutie was niet in 7 dagen.

Echter, een dag voor God kan natuurlijk ook wel een groot aantal jaren geweest zijn omdat een dag voor God helemaal niets is. Dus het kan gerust dat God eerst de dieren schiep en daarna de mens. En dat die mens ontstaan is uit dieren kan heel goed, alleen is die periode natuurlijk wat langer dan 1 dag.
Dus het kan prima! Alleen zul je dit dagen niet zo letterlijk moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarover heb ik wel enige twijfel, zeker als we afstemmen van de apen.
De mens is perfect geschapen, en is zeker geen product van toeval.
Afgelopen zondag was ik in een museum, waarin een neanderthaler meisje stond, in vorm van een pop.
Ze had een hele bos haren, als ze haar haren een beetje modieus zouden knippen, dan zou ze in deze tijd niet opvallen.
Dus is het ook allemaal een beetje opgeklopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de aarde zoals het scheppingsvehaal ons wil doen geloven pas 6000 jaar oud is,terwijl wetenschappelijk is aangetoond,dat de aarde al veel en veel langer bestaat,kunnen beide absoluut niet naast elkaar bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fictie en non-fictie kunnen prima naast elkaar bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de bijbel (of welke religieuze tekst dan ook) ontdoet van alle dogma's, politieke invloeden (door de eeuwen heen), misinterpretatie en de devolutie door het keer op keer updaten door de mens, kunnen wetenschap en religie als partners nog een heel eind komen.