Waarom staan de assen van de planeten scheef?

De scheve stand van de aardas veroorzaakt de seizoenen. Alle planeten binnen ons zonnestelsel behalve Mercurius hebben zo'n scheve as. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Nu heb je het over scheef ten opzichte van het vlak waarin de aarde zich om de zon beweegt neem ik aan?

Dit is het gevolg van de kracht van de zon op de aarde, waardoor de aarde 'wakkelt'. De stand van de aardas draait zelf ook rondjes, en wel een rondje per 26.000 jaar.

Vergelijk de aarde maar eens met een tol. Die staat netjes rechtop, totdat je de tol een tikje geef: Dan wakkelt hij. En ook als de tol af begint te remmen, gaat hij eerst wakkelen, en daarna stopt de draaiing. Met de aarde gebeurt hetzelfde, alleen op een veeel langere tijdschaal.

Toegevoegd na 12 uur:
een link ter info: http://www-istp.gsfc.nasa.gov/stargaze/Sprecess.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Toeval.
De kans dat een as niet scheef staat is 1 op 360 (uitgaande van "op de graad nauwkeurig")
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb bij aardrijkskunde geleerd dat dat komt door inslagen van meteorieten of ander puin uit de ruimte.
Zo is waarschijnlijk ook onze maan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen ids de dichtheid van planeten niet homogeen, ze zullen dan gaan slingeren, zelfs als ze oorspronkelijk recht stonden.
Dan hebben een aantal hun manen, die ook slingering teveegbreneg, vooral als de oppervlakte niet helemaal gestold is.
Dan heb je soms een magnetisch veld die de rechte draaiing zal beinvloeden,
en dan inderdaad meteoorinslagen die na een klinke opdoffer de tol aan het slingeren brengt.
Dat mercurius niet slingert is dus eerder curieus dan normaal.
Kijk maar eens wat er gebeurt als je een tol laat draaien, die gaat zelf ook vaak slingeren, de invloed van de ondergrond (misschien wat vergelijkbaar met een niet constante zonnewind), dichtheidverschillen in het materiaal van de tol en oppervlakte oneffenheden zullen
de tol al snel "uit het lood "brengen.
De aarde die iets van 4.3 miljard jaren draait zal door een combinatie van bovengenoemde EN niet genoemde factoren zijn gaan slingeren.
Dat zal bij de andere planeten niet veel anders zijn.
Planeten zonder atmosfeer hebben ook de directe invloed van de "hit"met zelfs kleine meteorieten en ook de invloed van de zonnewind zal bij gebrek aan atmosfeer minder egaal over het oppervlak verdeeld worden.
Mercurius is dus de vreemde eend in de bijt.
In het zoeken naar (verschuivende) evenwichten gaat een draaiende bol tollen in een vacuum terwijl hij met een rotgang om de zon draait, het water van de aarde over het oppervlak gesjord wordt door de maan, zijn niet vlakke en inhomogene oppervlak en zijn magnetisch veld die door de enorme fluxwijzigingen veroorzaakt door zonnevlammen allerhande invloeden veroorzaken.
Wij kunnen gelukkig zijn met de scheve stand van de aarde, we hebben er mogelijk zelfs ons leven aan te danken omdat seizoenen een belangrijke factor vormt in de biologische rithmes van plant en dier en dus mens.
Dynamische systemen als passaatwinden, moesson, de jaargetijden, het energietransport door warme en koude golfstromen, zeer belangrijk voor het maritieme leven, hoge en lage drukgebieden en dus neerslag zijn allemaal gevolgen van dit verschijnsel in meer of mindere mate.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die hebben tikken gekregen van asteroiden inslagen in het verleden. Net zoiets als een tik geven aan een draaiende tol...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien komt mercurius ook nog wel eens aan de beurtom een opdoffer te krijgen, en heel misschien gaat hij dan ook nog tollen.