Is de Aarde het middelpunt van het heelal, of kan materie sneller dan het licht bewegen?

Het heelal dijt uit. We kunnen aan alle kanten de gloed van de oerknal zien. Indien de aarde het middelpunt van het heelal was, betekent dit dat de verste materie exact met de snelheid van het licht van ons vandaan is gegaan.

Echter wanneer je aanneemt dat de aarde niet het middelpunt van het heelal is, en wij dus dezelfde kant op bewegen van de locatie van de oerknal af als de gloed van de oerknal die we op lichtjaren afstand zien, betekend dit dan dat die materie op die plaats sneller dan het licht vanuit de locatie van de oerknal?

Deze zou namelijk [Lichtsnelheid] + [Snelheid verwijdering van het middelpunt van het heelal van de Aarde] zijn.

Mijn conclusie dus:
- Ofwel materie kan sneller dan het licht bewegen;
- Ofwel de aarde is het middelpunt van het heelal.

Welke is volgens jullie juist?

(of maak ik nu ergens een redenatiefoutje)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (5)

Je maakt een fout.
De aarde beweegt zich met een bepaalde snelheid van het (oerknal)middelpunt af. Objecten verder van het middelpunt bewegen sneller, objecten dichterbij langzamer.

Het licht dat al deze objecten uitzenden gaat met de lichtsnelheid. Doordat objecten van ons af bewegen (relatief gezien) wordt de lichtsnelheid niet lager, maar de frequentie, waardoor we verder gelegen (sneller van ons af bewegende) iets roder zien dan ze daadwerkelijk zijn.

Waarom zou de materie die je beschrijft sneller dan het licht moeten bewegen? Wij (de aarde) gaan veel langzamer dan het licht, dus andere materie kan best sneller gaan, maar niet sneller dan het licht.

Die objecten zenden licht naar ons toe, en hoe verder ze van ons af staan, hoe ouder dat licht is.

Dat de aarde het middelpunt van het heelal is geloven alleen sommige antieke godsdiensten, maar die geloven ook dat de aarde plat is :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aarde beweegt zich inderdaad met een bepaalde snelheid van het middelpunt af. Ik weet dat er ergens een fout in mijn redenatie zit, alleen snap ik dus niet dat we het licht van de oerknal nu nog kunnen zien. Wat volgens mij betekend dat de straler met de lichtsnelheid van ons af moet bewegen. En als wij in dezelfde richting bewegen als die straler, heeft deze ten opzichte van het middelpunt dus een snelheid van lichtsnelheid + aarde snelheid.
Cryofiel
11 jaar geleden
Fout in het antwoord: er is geen middelpunt. Fout in de reactie: je mag snelheden niet bij elkaar optellen of van elkaar aftrekken. Als jij in een raket zit die met 90% van de lichtsnelheid van de aarde wegvliegt, en ik schijn met een sterke zaklamp vanaf de aarde naar de raket, dan zie ik mijn licht met de lichtsnelheid van mij af bewegen. Jij zult mijn licht ontvangen, maar als jij meet hoe snel dat licht op jou afkomt, dan meet je de lichtsnelheid - en dus niet 10% van de lichtsnelheid, maar de volle 100%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij zit heel erg fout te denken cryofiel. Als die raket zich met 90% van de lichtsnelheid van de aarde afbeweegt zal het ook 10 keer langer duren voor de lichtbundel van jouw (overigens wel erg sterke zaklamp :P) de raket bereikt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Je kunt natuurlijk Einsteins ideeën verwerpen - zelfs al zijn die nagemeten ben bleken ze te kloppen. Hoe lang het duurt voor het licht van mijn lamp jou bereikt, hangt er enkel van af hoe ver jij weg bent op het moment dat mijn licht door jouw raampje binnenkomt. Ben jij nog maar net vertrokken dan zal mijn licht binnen een paar seconden jouw raampje bereiken; ben je al een tijd onderweg, dan kan het minuten, uren of zelfs jaren duren voordat mijn licht jou bereikt. Maar dat maakt niet uit. Het gaat om de SNELHEID waarmee jij het licht ziet binnenkomen. En die is gelijk aan de lichtsnelheid. Niet ongeveer gelijk, maar exact gelijk. Dit feit is de basis vanwaaruit Einstein zijn relativiteitstheorie heeft ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmmm hier moet ik even over nadenken, blijft interessante materie dit.
Cryofiel
11 jaar geleden
Lees http://nl.wikipedia.org/wiki/Speciale_relativiteitstheorie eens als achtergrondinformatie. De eerste alinea is al genoeg, maar de rest bevat ook heel interessante informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat nog een fout in het antwoord van AdrieK: het licht van een van ons verwijderend voorwerp neemt niet af in frequentie maar de golflengte neem toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eh hanson, dat komt op hetzelfde neer. frequentie = c/golflengte. http://nl.wikipedia.org/wiki/Golflengte
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roodverschuiving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor dat verhaal met die zaklamp en rakket vergeten jullie wat de verklaring is waarom ze in de raket de lichtsnelheid meten. Dat komt door de tijddilatatie. Een klok in de raket zal aanzienlijk langzamer lopen dan de klok van degene met de zaklamp. Daarnaast is de oerknal een explosie van de ruimte zelf geweest. Objecten bewegen zich niet van elkaar af maar de ruimte dijt uit.
Het heelal dijt uit. Inderdaad.

Er was en is echter geen middelpunt.

Als je van een middelpunt spreekt, zie je de oerknal als een soort explosie, waar je bij wijze van spreken vanaf een afstandje naar had kunnen kijken.

Maar de oerknal was geen explosie. De oerknal was het ontstaan van het heelal, inclusief ruimte en tijd, en het daarna uitdijen van het heelal.

Zie het als een ballon waarop je een paar stippen tekent. De oppervlakte van de ballon is het heelal. De stippen zijn de sterrenstelsels.

Als jij nu de ballon opblaast, zullen alle stippen zich van elkaar af bewegen: "het heelal dijt uit", zeggen de bewoners die op de ballon rondwandelen. Maar is er één stip die het middelpunt is van de expansie van de ballon? Nee, die is er niet.

Op dezelfde manier is er geen plek waar de oerknal plaatsvond, en is er geen middelpunt van de huidige uitdijing.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het heelal min of meer bolvormig uitdijt, en dat doet het, is er wel degelijk sprake van een middelpunt. Het is alleen de vraag of, en hoe nauwkeurig dit middelpunt te bepalen is.
Volgens sommige theorieen is 'de oerknal' vanuit een singulariteit ontstaan en die singulariteit is zelfs letterlijk een punt (zonder afmetingen).
Cryofiel
11 jaar geleden
Het heelal dijt uit. Die uitdijing kun je niet 'bolvormig' noemen. Vanuit *mijn* gezichtspunt zie ik een bolvormige uitdijing. Maar als jij op de rand van "mijn" bol gaat zitten, zou jij vanuit *jouw* gezichtspunt ook een bolvormige uitdijing zien. Jij zou daarbij delen van het heelal zien die ik niet kan zien (jij zit immers op de rand van "mijn" bol, maar jij kunt over "mijn" rand heenkijken en ik niet). Op dezelfde manier kan ik delen van het heelal zien die jij niet kunt zien, omdat ik op de rand van "jouw" bol zit. Er is dus geen middelpunt. Of elk punt is het middelpunt, net hoe je het verwoordt. Vergelijk het - opnieuw - met de stippen op de ballon. Bewoners van die stippen zien een uitdijing. Maar welke stip bevindt zich in het middelpunt van die uitdijing? Of, de analogie andersom hanterend: de stippen verwijderen zich van elkaar, maar dat komt doordat de ballon wordt opgeblazen, niet doordat de stippen zich over de ballon bewegen. Op dezelfde manier verwijderen andere sterrenstelsels zich van ons, maar dat komt niet doordat die andere stelsels (of wij) zich door het heelal bewegen, maar doordat die andere stelsels stilstaan terwijl het heelal zelf groter wordt. (Dit even afgezien van het feit dat stelsels wel degelijk door het heelal bewegen, maar dat staat los van de uitdijing.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry maar ik moet in deze met AdrieK meegaan. De ballon waar jij over spreekt heeft wel degelijk een middelpunt, net als het heelal, of dit punt exact aan te geven is en waar het ligt is een tweede. Het heelal is waarschijnlijk ook niet exact bolvormig, wegens verschillende krachten en massa's in sterrenstelsels en dergelijk zal de uitdijing niet overal even snel gaan, maar daar waar de oerknal begon daar zit het middenpunt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Tja, je kunt natuurlijk proberen de huidige kosmologie te herschrijven... maar ik geef je weinig kans dat dat gaat lukken. Het ballonoppervlak heeft GEEN middelpunt. Alle stippen op dat oppervlak zijn gelijkwaardig (ik ga even uit van een ronde ballon). Geen enkele stip ligt in het midden. Geen enkele stip heeft een bepaalde afstand tot het midden. Met het heelal is het net zo. Het heelal is niet op een bepaalde plek ontstaan. Met het ontstaan van het heelal ontstonden alle plekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zit er in het midden van jouw ballon dan? Het ballon oppervlak is ook direct het einde van het heelal en daar is volgens de huidige opvatting 'niets'
Cryofiel
11 jaar geleden
Je begrijpt de analogie niet. Wij wonen in een driedimensionale ruimte. Die dijt uit. Maar wij kunnen dat, als driedimensionale wezens, niet bevatten. Daarom gaan we terug naar een tweedimensionale ruimte. Die bestaat ALLEEN uit het OPPERVLAK van de ballon. Het heelal IS de oppervlakte van de ballon. De binnenkant van de ballon behoort niet tot dat heelal. Dat wij ons die binnenkant kunnen voorstellen komt doordat wij, ten opzichte van de ballonbewoners, een soort goden zijn. Voor de ballonbewoners bestaat ALLEEN de oppervlakte van de ballon. Die oppervlakte is hun alles, hun heelal. Al hun materie, al hun leven, al hun licht: alles bestaat alleen op dat wat wij (driedimensionale goden) als oppervlakte zien. BINNEN hun heelal is geen middelpunt. Terwijl het toch echt uitdijt. Bij ons is het precies hetzelfde. BINNEN ons heelal is geen middelpunt. Misschien daarbuiten wel - maar dat punt kunnen wij niet kennen zolang wij geen vierdimensionale goden worden. Er zijn best wiskundige beschrijvingen te maken van een vierdimensionale wereld. In die vierdimensionale wereld bestaat een driedimensionaal "oppervlak" dat uitdijt. Het middelpunt van die uitdijing zit BUITEN ons driedimensionale "oppervlak".
Cryofiel
11 jaar geleden
De basis van het begripsprobleem is dat je de uitdijing van het heelal ziet als een driedimensionaal "iets" (het heelal, ongeveer bolvormig) dat groter wordt binnen een omvattend, maar nog steeds driedimensionaal, gebied. Dat gezichtspunt is fout. Het heelal dijt nergens in uit. Het wordt groter, maar niet ten opzichte van een buitenwereld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu ben je me helemaal kwijt. Probleem is, ik ben het niet eens met jouw theorie maar ik kan er zelf niet een formuleren die uitlegt hoe ik het zie.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het vereist oefening om te kunnen schakelen tussen het beeld van de ballon (ALLEEN het oppervlak is van belang) en het beeld van het driedimensionale heelal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de oppervlakte van een ballon als analogie gebruikt voor het heelal, zou dat betekenen dat als je in het heelal 1 richting uit gaat, je altijd weer op dezelfde plaats terug komt. Wat mij niet logisch lijkt. En dat zou dus betekenen dat je ballon analogie niet klopt. Ik stel het me voor als een platte schijf, waarvan de diameter steeds groter wordt, dan zou je dus wel een middelpunt van het heelal hebben. Maar ja, ik weet het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat is daar zo onlogisch aan? Wanneer je het heelal als een hyperbol ziet klopt dat helemaal. Alleen hebben wij als 3 dimensionale wezens nogal wat moeite om een 4 (of meer) dimensionaal heelal voor te stellen. Binnen de natuurkunde zoals deze nu bekend is kom je wel degelijk op het begin punt als je maar lang genoeg in 1 richting blijft gaan. Niet dat het waarschijnlijk is dat iemand dat binnenkort in de praktijk kan gaan uittesten maar dat doet er niks aan af dat dit heel goed overeen komt met onze observaties van het heelal en de natuur- en wiskunde die we kennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo, dat is inderdaad hoe de wetenschap er vandaag over denkt. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is een beter begrijpbare analogie het krentenbrood. Als je de krenten als sterrenstelsels beschouwd en het deeg als de ruimte dan zie je, als het brood rijst, dat alle krenten van elkaar af bewegen. Vanuit de positie van de individuele krent lijkt het of alle krenten zich verwijderen wat voor die krent tot de conclusie zou kunnen leiden dat hij zich in het midden van het brood bevindt, wat helemaal niet het geval hoeft te zijn.
Alles staat in het middelpunt. Ik, u, je buurman. De zon, de maan, sterren en aarde. U hebt dus deels gelijk. De gloed van de oerknal(als dat de juiste theorie is) is ook vanaf de maan gezien. Alleen het visuele effect door het ontbreken van de dampkring maakt dat dan wel tot een andere beleving. De vergelijking met de ballon gaat niet op. Zeker niet als je de oppervlakte als uitgangspunt neemt. Dan beperk je alles al direct tot bijna niets.
Zou je bijvoorbeeld een molecuul lucht in de ballon bedoelen dan bevinden alle afzonderlijke moleculen zich in het middelpunt van die massa. Hoe je die ook keert of wendt. Ook al blaas je er lucht bij, waardoor de ballon steeds groter wordt. Alle moleculen blijven in het midden van hun eigen ontzaglijk kleine grootheid. Ik blaas een stukje harder en pats boem. De kunstmatige schil is niet meer en alle lucht in de ballon vermengt zich met de lucht die er buiten de ballon al was. Nog steeds bevinden de moleculen van de voormalige luchtballon zich in het middelpunt van hun bestaan. Ook al is de ballon zich steeds nog aan het uitzetten. Zij het zonder rubber hoesje. Elke stip op de rand van een cirkel staat toch ook in het midden? Hoe groot of klein de cirkel ook moge zijn. De bewegingssnelheid van het licht kan niet in het verlengde van deze vraag gesteld worden. En was het maar zo eenvoudig als u voorstelt.
Een explosie volgt de weg van de minste weerstand. Uitgaande van de oerknal theorie was er niets. De explosie zal dus alle kanten zijn opgegaan. Maar als er niets is, is er ook geen "kant" om heen te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Er is geen middelpunt in de uitdijing van het heelal. De ruimte zet overal uit, tussen jouw en de computer dus ook. Zwaartekracht en elektromagnetische interacties zorgen er echter voor dat de materie bij elkaar blijft, en zodoende blijven de aarde, het zonnestelsel en de sterrenstelsels bij elkaar. Maar de ruimte dijt zich constant uit. En daar is geen middelpunt bij.

De ballonanalogie is al voorbij geweest, en hoewel dat een goede analogie is is het qua beeldvorming misschien lastig omdat men vaak de inhoud van de ballon meerekent. Een andere analogie is het krentenbrood. Stel ik heb een stuk deeg, en daarin heb ik krenten gestopt zodat ze ongeveer gelijk verdeeld zijn door het deeg. Ik doe het brood in de oven en het gaat rijzen. Wat gebeurt er? De afstand tussen de krenten in het brood wordt groter, hoewel de krenten zelf niet uiteendijen. Zodoende dijt de ruimte zich ook uit. (Zie afbeelding 1.)

De fout bij deze analogie is echter weer dat er een middelpunt is omdat het brood een eindige rand heeft, maar hoogstwaarschijnlijk heeft de ruimte helemaal geen rand. Ingewikkelde natuurkundige bewijzen laten ons denken dat de ruimte plat is, en dus voor te stellen is als oneindig. (Zie afbeelding 2.)

2. De uitdijing van de ruimte wordt niet verhinderd door de 'snelheidslimiet' van speciale relativiteit (SR). SR zeg namelijk dat materie niet sneller kan dan het licht, zij zegt niets over ruimtetijd en hoe die zich uitdijt. Het is dus prima mogelijk dat de ruimtetijd zich sneller dan het licht uitdijt. Zodoende is het dus mogelijk dat een sterrenstelsel sneller dan het licht van ons af lijkt te reizen, maar dat komt niet vanwege zijn snelheid, maar door de uitdijing van de ruimte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens de oerknal was er nog geen licht, de achtergrondstraling die we waarnemen is straling afkomstig van de fase waarin het heelal doorzichtig voor licht werd (1000 keer kleiner dan het heelal dat we nu hebben) en wat we van die straling waarnemen is een schil rondom ons waarvan het licht ons nu pas bereikt. Het licht kwam dus al van ver en de materie die het licht heeft uitgezonden is door de expansie nog verder van ons verwijderd. Het licht zelf heeft door de steeds toenemende afstand ook een grotere weg afgelegd dan dat het zou hoeven te doen in een niet expanderend heelal.

Het is ongeveer hetzelfde principe als het zonlicht waarin de energie van een gammafoton pas na 10 000 jaar de fotosfeer bereikt, ondertussen omgezet in vele fotonen van zichtbaar licht.

Overigens bewegen we ons ook ten opzichte van die schil want er is een roodverschuiving waarneembaar ten in de kosmische achtergrondstraling, die niet toegeschreven kan worden aan een kleinschaliger beweging, zoals de zon om de melkweg, de melkweg ten opzichte van de lokale groep en dergelijke.