In welk sterrenbeeld komt de zon op?

de zon komt op in het oosten en de sterrenbeelden beschrijven 360 graden in een denkbeeldige cirkel om onze aarde globaal komt de zon dus op in een van de sterrenbeelden die we kennen van de horoscopen welke is het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Vanwege de precessiebeweging (het verschuiven der Aardas in 25.920 jaar t.o.v. de sterrebeelden,welke dus steeds per sterrebeeld 1 X per 2.160 jaar "opschuiven") is dit nu ---tussen 21 november en 21 december--- eigenlijk Boogschutter(Sagittarius),maar wordt er foutievelijk in de astrologische kalender nog steeds uitgegaan van Schorpioen (Scorpio).

Toegevoegd na 3 minuten:
correctie:
sorry,
het is juist andersom: nu komt de zon eigenlijk op in het sterrebeeld Scorpio,maar wordt nog altijd binnen de astrologie (níet te verwarren met astronómie!) tussen 21 nov. en 21 dec. het sterrebeeld Sagittarius aangehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat varieert, zie hier: http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/nl/antwoorden/hemel.html#v63
en hier: http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/nl/antwoorden/sterrenbeelden.html#v141
Tabel 7 van de laatste link geeft een overzicht, voor uitleg moet je dus even lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Zon komt op in Oostelijke richting , neigend naar het Zuidoosten van hier gezien.
Eigenlijk komt ze op in de Schorpioen (maar die is nog niet te zien vanaf hier) omdat die dan voor 90 onder de horizon zit. Het dichtstbijgelegen sterrenbeeld er juist boven is Libra (Weegschaal) en daarnaast De Slang (nu visueel kan je die sterrenbeelden , door lichtvervuiling nauwelijks waarnemen in onze contreien).
Veel interessanter is net vóór Zonsopgang eens in dezelfde richting te kijken iets naar rechts : daar zie je 'De Maagd' met daarin heel helder : de planeet Venus.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Dit is de stand van deze dagen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 21e december, de dag waarop dit jaar de sterrenkundige winter is begonnen, is de kortste dag van het jaar. In deze tijd komt de zon pas om 8u46 op en om 16u30 gaat zij weer onder.

op die datum is de boogschutter het sterrebeeld.

De dagen gaan vanaf die dagen lengen. en gaat de zon de overhand krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zon 'reist' gedurende het jaar langs de sterrenbeelden van de dierenriem. Hij komt op in het sterrenbeeld waar hij in die periode van het jaar staat, maar gaat er ook in onder (meestal tenminste; als hij in de loop van de dag niet net de grens naareen ander sterrenbeeld is gepasseerd in de reis langs de dierenriem)