Hebben astronauten wel eens hoogtevrees?

Als astronauten vanuit de ruimte naar de aarde kijken, hebben ze dan weleens hoogtevrees?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Leuke vraag !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet.
Als skydiver ben ik deze vraag vaker tegen gekomen.
Er zijn veel skydivers die last hebben van hoogtevrees maar daar met skydiven geen last van hebben.
Het schijnt dat je lichaam de hoogte niet kan plaatsen/registreren, en daardoor kan je blijkbaar ook geen hoogtevrees hebben, aangezien je lichaam niet weet hoe hoog het zit, en dus het gevaar niet meer ziet.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
uiteraard niet, want hoogtevrees heeft niets met (vrees voor) hoogte te maken

Antwoorden (2)

Hoogtevrees schijn je alleen te hebben als je de verbinding kunt zien tussen waar je staat en de grond, bijvoorbeeld op een hoge trap of bovenin een toren.
In een vliegtuig heb je dat dus niet, en in een ruimtestation al helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Klopt, plus.
Uit ervaringen blijkt dat ruimtevaarders wel degelijk ruimtevrees kunnen hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Fout: ik bedoel natuurlijk hoogtevrees. Ruimtevrees is echt wat anders.

Toegevoegd na 3 minuten:
Astronauten die in het open laadruim van de spaceshuttle werkten klaagden erover dat ze de aarde met een griezelige snelheid onder zich door zagen schieten. Er werd besloten om de shuttle om te draaien, zodat ze geen zicht meer op de aarde hadden.