Zullen wij het meemaken dat de aarde stop met roteren?

Ik keek laatst een documentaire op national geografic. Ze vertelde dat de aarde over vijf jaar (misschien) stop met draaien, wat moet ik hier van geloven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, die heb ik ook gezien. maar geloof daar maar niks van, ik vond het zo ongeloofwaardig.
ze lieten ook zien dat het dus eigenlijk niet mogelijk was binnen zo'n korte tijd. dat duurt veel langer.
wees er maar niet bang voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan maar hopen dat de aarde stopt als wij in het daglicht zitten, anders wordt het wel een heeeeeeel lange nacht :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie trekt er dan aan de noodrem?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat stelt me enigszins gerust. Sommige delen zagen er ook best ongeloofwaardig uit, ik ben alleen heel naïef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel,
bedoel je hoe het mogelijk is dat de aarde stopt?
Ze vertelde in de documentaire dat elke 100.000 jaar de aarde 2 seconde afremt, en toen vertelde ze dat het nu ineens heel snel gaat. Dat over vijf jaar de aarde stopt met roteren, en dat een dag gemiddeld 28 uur zou hebben.
Cryofiel
13 jaar geleden
Als een dag 28 uur heeft, roteert de aarde nog steeds - maar dan wat langzamer dan nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent me voor cryo, die opmerking wilde ik ook maken.

Het beste antwoord

Nee hoor, de aarde zal niet stoppen met roteren.

Er bestaat een wet van behoud van impulsmoment. Impulsmoment kun je vertalen als 'hoeveelheid draaiïng'. Die wet zegt dus, dat de totale hoeveelheid draaiïng constant blijft.

Om de aarde te laten stoppen met draaien, zal de huidige draaiïng van de aarde aan een ander voorwerp (of systeem) moeten worden overgedragen. Zo'n systeem is niet bekend. Het zou hooguit een enorme asteroïde kunnen zijn die op de aarde inslaat, maar als dat zou gebeuren, zouden we heel andere problemen hebben...

Vraag je leraar natuurkunde maar eens naar de wet van behoud van impulsmoment, die kan er vast een les aan besteden (als dat niet sowieso binnenkort gebeurt).

Toegevoegd na 2 minuten:

Wat wél gebeurt, is dat de aarde impulsmoment (draaiïng dus) overdraagt naar de maan. Niet dat de maan sneller om haar as gaat draaien, maar wel dat de maan als het ware wordt "opgeslingerd" in zijn baan rond de aarde.

Het gevolg is dat de maan zich langzaam van de aarde verwijdert.

Een ander gevolg is dus, dat de aarde langzamer gaat draaien. Maar dat is een heel traag proces, dat miljarden jaren duurt. Uiteindelijk zal de aarde dus wel langzamer gaan draaien, waardoor de dag langer zal duren, maar de aarde zal nooit helemaal stoppen met draaien.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mocht dat gebeuren over 5 jaar (wat ik ten zeerste betwijfel) dan is de kans groot dat je het meemaakt (als je geen rare dingen gaat doen). Maar wel maar heel kort, want waarschijnlijk kunnen we dat niet echt aan als mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, maar ik vroeg me af of het al zo snel gebeurt. Dan zouden toch heel veel mensen zich zorgen moeten maken? Want we kunnen niet lang leven als de aarde niet meer roteert.