Zullen wij het meemaken dat de aarde stop met roteren?

Ik keek laatst een documentaire op national geografic. Ze vertelde dat de aarde over vijf jaar (misschien) stop met draaien, wat moet ik hier van geloven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee hoor, de aarde zal niet stoppen met roteren. Er bestaat een wet van behoud van impulsmoment. Impulsmoment kun je vertalen als 'hoeveelheid draaiïng'. Die wet zegt dus, dat de totale hoeveelheid draaiïng constant blijft. Om de aarde te laten stoppen met draaien, zal de huidige draaiïng van de aarde aan een ander voorwerp (of systeem) moeten worden overgedragen. Zo'n systeem is niet bekend. Het zou hooguit een enorme asteroïde kunnen zijn die op de aarde inslaat, maar als dat zou gebeuren, zouden we heel andere problemen hebben... Vraag je leraar natuurkunde maar eens naar de wet van behoud van impulsmoment, die kan er vast een les aan besteden (als dat niet sowieso binnenkort gebeurt). Toegevoegd na 2 minuten:   Wat wél gebeurt, is dat de aarde impulsmoment (draaiïng dus) overdraagt naar de maan. Niet dat de maan sneller om haar as gaat draaien, maar wel dat de maan als het ware wordt "opgeslingerd" in zijn baan rond de aarde. Het gevolg is dat de maan zich langzaam van de aarde verwijdert. Een ander gevolg is dus, dat de aarde langzamer gaat draaien. Maar dat is een heel traag proces, dat miljarden jaren duurt. Uiteindelijk zal de aarde dus wel langzamer gaan draaien, waardoor de dag langer zal duren, maar de aarde zal nooit helemaal stoppen met draaien.

Mocht dat gebeuren over 5 jaar (wat ik ten zeerste betwijfel) dan is de kans groot dat je het meemaakt (als je geen rare dingen gaat doen). Maar wel maar heel kort, want waarschijnlijk kunnen we dat niet echt aan als mensen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100