Hoe herken je maanstenen?

De Apollo astronauten hebben in de periode '69 - '72, zo'n 382 kilo maanstenen mee naar de aarde genomen.

Vele liggen opgeslagen in een kluis in Huston. Een aantal zijn in bruikleen uitgedeeld.

Nu las ik in The National Geografic dat maanstenen veel geld waard zijn vanwege hun zeldzaamheid. Af en toe valt er eentje op aarde en de prijzen variëren van een paar tientjes tot wel 100.000 euro.

Maar hoe weet je nou dat je een maansteen hebt? Waar kun je die aan herkennen? De steen op de foto lijkt gewoon op een willekeurige steen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel natuurlijk niet de edelsteen die gewoon op aarde gevonden wordt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ze zijn uitermate moeilijk van de Aardse te onderscheiden.
De meegebrachte door Apollo zijn voornamelijk van anortosiet (magma gesteente) met heel veel veldspaat in.
Helaas.... bestaan die stenen ook van Aarde herkomst.

Toegevoegd na 18 minuten:
Er zou een indentificatie kit bestaan ,maar ik heb er mijn twijfels omtrent : zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat dit inderdaad nog niet zo simpel is, waarschijnlijk zal dit op basis van het uiterlijk niet snel lukken maar zal je moeten kijken naar de samenstelling van de steen, omdat deze uniek is en niet op aarde voorkomt.
Zo heeft het Rijksmuseum een 'maansteen' in bezit waarvan pas na jaren aangetoond werd dat het gewoon een stukje versteend hout was.....dus zelfs de experts kunnen hier blijkbaar nog niet zo makkelijk uitsluitsel over geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af,hoe een maansteen op aarde kan vallen. De stenendie hier op aarde zijn, zijn door de 'maanreizigers "meegebracht. Als zo'n steen al op aarde zou kunnen vallen.heeft ie beslist niet de ruwe vorm,zoals op de foto. Door het doorkruisen van onze dampkring, zal de steen wel gedeeltelijk gesmolten zijn en niet ruw,maar meer rondachtig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar een maansteen zal toch eerst aan de-weliswaar geringe-zwaartekracht van de maan moeten ontsnappen voor ie naar de aarde op weg kan. En dat kan alleen als ie op één of andere manier gelanceerd wordt. Ik zie zo'n steen niet op eigen houtje opstijgen om ons een bezoekje te brengen.
Uit welk jaar stamde die NG trouwens? Ik kan me het artikel niet herinneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zelfs stenen van Mars op de Aarde gevallen.
Hoe dat kan? Dit kan gebeuren door zware meteoorinslag :Zo hard dat stukjes Mars of Maan uit hun dampkring of in de ruimte terechtkomen.
Dit kan al miljoenen jaren geleden gebeurd zijn.
Het han dat die brokstukken de Aarde kruisen en dan als een soort meteorietje op de Aarde komen.
Een heel beroemde steen is die Marssteen die op Antarctica gevonden is en waarin sommigen sporen van leven zagen.
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/18532913/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Beestie,je hebt natuurlijk gelijk! Zover had ik nog niet doorgedacht in mijn jeugdige onbezonnenheid.