Ik meen ooit gelezen te hebben dat dat voor een heel korte periode (enkel seconden) geen wezenlijk probleem oplevert. Sommige astronauten hebben blijkbaar ooit al iets gelijkaardigs (t.t.z. een kortstondige blootstelling aan het luchtledige) meegemaakt. Wat ze voornamelijk een vreemd gevoel vinden is dat het speeksel in de mond begint te koken: immers bij vacuum zit die vloeistof op zijn tripelpunt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Op bijgevoegde link vind je één en ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Aan de zonnige kant van de maan word je geroosterd, aan de donkere kant vriest je kop van je romp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahaha awesomeeeeeeee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@wtp wou je het proberen?
Wanneer je de helm los laat valt hij zachtjes op de Maan… waarschijnlijk niet eens een schrammetje op de helm.
En voor jou : ‘s nachts -160 °C of lager ( geen gevaar voor zonnebrand)
dag : 100°C en meer (gevaarlijke straling)
Lucht : uitsluitend een beetje natriumgas , dat de Maan atmosfeer niet kan bijhouden (atmosfeer is zeer zwak)
Ik weet niet of we 'nauwelijks druk' wel kunnen volhouden.

Je zou best het strikt bepaald moment uitkiezen tussen dag en nacht ... het kan daar wel een minuutje aangenaam zijn van temperatuur.(moet toch eens e 0°C passeren).... Maar de overgang van dag naar nacht gebeurt wel heel plots...dus veel tijd heeft U niet.

Niet bang zijn van dat gas , het is niet toxisch en werd vroeger gebruikt tegen de hoofdpijn.
In water zou het op Aarde wel ontbranden

Toegevoegd na 4 uur:
Bewustzijnsverlies en bloedstolling na een te langere blootstelling zonder bescherming.

Toegevoegd na 4 uur:
Je zal niet uit elkaar spatten hoor .
In de film Total Recall gebeurt zoiets wel ....maar dat maar film he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij knalt je kop dan uit elkaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kop knalt omdat de lucht in je naar buiten drukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wordt blauw en vraagt je snel af wat je volgende stap is. Je longen zullen door je lichaamsdruk ingedrukt worden.
Afhankelijk waar je je op de maan bevindt bevriest of verbrand je huid acuut. Er is geen atmosfeer om je te beschermen tegen de genadeloos sterke UV straling aan de zonnige kant en je staat onder voortdurende bombardering van kosmische straling. Dat laatste is misschien nog het minst bedreigend op korte termijn.
De dood is ieder geval dichtbij.