Als je naar de maan kijkt zie je ook donkere stukken hoe kan dat?

Ik kijk heel erg vaak naar de maan.
Maar als het zeg maar volle maan is dan zie je ook in de maan wat donkere stukken.
Hoe kan dat?
Of waardoor komt dit?

Ik zie ook altijd dezelfde donkere plekken erin.
Ik zie op 1 plek altijd een soort van poppetje erin.

Maar goed mijn vraag is dus waar die donkere plekken vandaan komen?

Wand water is er niet op de maan toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (8)

De maan heeft geen glad oppervlak. Het is hetzelfde als bij de aarde. Schijnt de zon erop dan zie je lichte en donkere plekken, bergen en dalen.
Hetzelfde is bij de maan het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veelal van deze donkere vlekken zijn inslagkraters van Meteoren die miljarden jaren geleden op de maan zijn ingeslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar de vraag is WAAROM nu juist DIE gebieden donkerder zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas, fout. Het zijn juist gebieden met weinig of geen inslagen.
Het oppervlak van de maan is niet glad.
Er zijn bergen en dalen en er zijn grote vlaktes waarin geen bergen en dalen te zien zijn.
Dit worden ook wel zeeën of woestijnen genoemd.
De grote donkere plekken die je ziet zijn van dit soort gladde oppervlakken.
Dus je ziet de woestijnen van de maan als donkere plekken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zoals in de vorige reactie ook staat.
Deze gladde oppervlakte zijn inderdaad vaak ontstaan door grote inlagen.
Het stof wat na de inslag teruggevallen is op het maanoppervlak heeft een glad oppervlak gecreëerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt door de lichtopval op de maan die wij zien.. Kraters en andere grote onevenheden worden door de manier waarop wij erop kijken en door de manier waarop de maan wordt verlicht zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schaduw vormen van het maanlandschap.
De zon kan niet alles op de maan belichten door het landschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die donkere plekken zijn ijzer-rijke basalt vlakten, ontstaan door vulkanisme - NIET door inslagen!
Die vlakten noemt men maria (enkelvoud: mare). Vroeger dacht men dat het zeeën waren. Mare = Latijns voor zee.
IJzer-rijk basalt weerkaatst minder licht, en is daarom t.o.v. de andere gebieden van de maan donkerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kunnen kraters zijn maar het kan ook een plek zien die de zon niet weerspiegeld ik weet dit want in een lagere klas heb ik hier een spreekbeurt over gedaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de maan zijn veel kraters, want de maan heeft geen atmosfeer. Zo kunnen meteorieten inslaan op de maan, want ze verbranden niet in de atmosfeer, zoals dat bij onze aarde wel gebeurt.