Is het mogelijk dmv. magnetisme voorwerpen naar bijv. Mars te sturen?

Als je op de maan een traject aanlegt zoals ongeveer de magnetische levitatie trein in Japan. Is het dan mogelijk om voorwerpen naar bijv. Mars te krijgen met ongekende snelheden? Er is dan nauwelijks zwaartekracht en geen atmosfeer om de snelheid te beïnvloeden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Als je voorwerpen van de Aarde naar Mars wilt overbrengen, zul je eerst de aantrekkingskracht van de Aarde moeten overwinnen.
Ongeacht of je dat nu via de maan wilt sturen, of met welke technologie dan ook. De benodigde energie blijft hetzelfde.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat hoeft niet. Je zou de voorwerpen op de maan kunnen maken van aldaar gewonnen grondstoffen. Je hoeft dan eenmalig een fabriek neer te zetten op de maan; daarna kun je een onbeperkte hoeveelheid voorwerpen naar Mars sturen zonder dat je aan de aantrekkingskracht van de aarde hoeft te ontsnappen.

Het beste antwoord

Ja, in theorie kun je daar elke wijze van voortstuwing voor gebruiken; zo lang de uiteindelijk bereikte snelheid maar voldoende is. In de militaire techniek wordt al behoorlijk lang ge-experimenteerd met wapens die een projectiel afvuren via elektromagnetische kracht (gauss guns) : ze maken geen geluid en laten ook geen rook achter. Al Jules Verne (De la terre a la Lune -- van de aarde naar de maan) had in het midden van de 19e eeuw al soortgelijke ideeen. De plaats van uitgang doet er niet zo veel toe, in principe; alleen zul je op aarde een grotere ontsnappingssnelheid moeten bereiken en de luchtweerstand moeten overwinnen. Wellicht bij elkaar makkelijker dan het transporteren van alles naar de maan en het omgaan met de minder vriendelijke omstandigheden daar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op zich een heel goed idee. Het grootste probleem op aarde is inderdaad de luchtweerstand die op de maan niet aanwezig is.
Je geeft ook aan dat er nauwelijks zwaartekracht is. Dit is echter niet waar. De maan heeft een aanzienlijke massa, zodanig dat de zwaartekracht 1/6 is van die van aarde. Ontsnappingssnelheid is (gemakkelijk gerekend) ongeveer 2 km/s

De Japanners hebben plannen voor een levitatietrein in vacuum. Hier kan een trein wel tot 4000 km/h versneld worden. Dit is nog langs niet de benodigde snelheid van 2km/s om van de maan te ontsnappen (omgerekend 7200 km/h).

Er zullen dus nog heel wat aanpassingen gedaan moeten worden, ook wat betreft lanceringstijden want de maan staat niet altijd goed om naar Mars te lanceren.
In basis een goed idee, praktische uitvoering wordt nog wel wat lastig (al wat het maar om alle materialen naar de Maan te brengen alsmede daar een grote energiecentrale te maken voor de benodigde energie).
Thecis
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Mooi en volledig antwoord !
Plus