De dichtstbijzijnde ster is Alpha Centauri. Die ster staat op ongeveer 4,22 lichtjaar afstand van ons.

Toegevoegd na 3 minuten:
Foutje: Hij heet Proxima Centauri en ligt in het Alpha Centauri-stelsel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De dichtsbijzijnde ster heet proxima centauri, en ligt 3,6 lichtjaar van ons vandaan.
Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Alpha_Centauri_(ster)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel dus 4,36 lichtjaar
Deze heet inderdaad proxima centauri maar het is eigenlijk een dubbelster die om elkaar heen cirkelen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oeps, het zit zo; proxima centauri is een kleine rode dwerg. De ster is een dubbelster met Alfa centauri, die uit twee componenten bestaat: Alfa centauri A en Alfa Centauri B. Proxima centauri wordt ook wel Alfa centauri C genoemd. De sterren draaien om elkaar heen, maar zeer langzaam. Dit betekend dat proxima centauri zijn positie als dichtsbijzijnde ster pas over miljoenen jaren moet afstaan.