Als wij vanaf de aarde altijd dezelfde kant van de maan zien, wat zit er dan aan de andere kant?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Die vraag stelde veel wetenschappers is in de tijd voor de ruimtevaart ook. Het antwoord bleek nogal verrassend.

Is het oppervlak wat zich naar de aarde keert een afwisselend tafreel met 'zeëen' (door een vroege telescoop leek het of er water op de maan was, vandaar die naam. Uiteindelijk bleken het slechts relatief vlakke stukken land te zijn) en gebieden met kraters.

Toen we m.b.v. ruimtevaarttechnologie een kijkje gingen nemen bleken aan de achterkant de zeëen geheel afwezig. De achterkant is geheel gevuld met grote en kleine kraters.

Lang heeft men dat verklaart doordat de aarde als een schild heeft gediend waardoor de achterkant van de maan zwaarder beschadigd zou zijn door inslagen, dan de zijde die naar de aarde is toegekeerd.

Volgens de laatste ontwikkelingen is het zelfs nog verrassender.
De aarde blijkt vroeger 2 manen gehad te hebben. Een grote en een kleinere. De kleine is uiteindelijk met relatief lage snelheid op de grote gebotst. Daardoor zijn beide hemellichamen niet geheel uit elkaar gespat, maar is de kleine als het ware over de grote heen gevloeid. (zie ook het plaatje)
Die uitgevloeide maan zien we nu terug als de zeëen.

Wil je de maan eens goed bekijken, installeer dan eens google Earth. Door bovenin te switchen van 'earth' naar 'moon' kun je onder andere satellieteelden van maanlocaties bekijken, maar ook beelden die zijn genomen door de ruimtevoertuigen.

Bekijk ook eens de bijgevoegde video.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de volledigheid: de 2-maan-theorie was ten tijde van de video nog niet bekend. Die zie je er dus nog niet in terug. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uh, in het (leuke) filmpje dat je hebt bijgevoegd, gaat het wel degelijk over de twee manen en hun botsing. Of heb je het dan weer over een ander filmpje of andere 'multiple' manen? Anyway, een plussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Ik haal er 2 door elkaar. Ik heb diverse filmpjes bekeken om deze vraag te beantwoorden. (er is veel, maar ook veel slecht materiaal te vinden) Dit was de eerste. Ik meende achteraf dat de 2e maan hier niet in zat en heb achteraf de opmerking er bij geplaatst.

Andere antwoorden (4)

Een maanlandschap vergelijkbaar met dat wat wij vanaf de aarde zien. Er is ooit eens een satelliet een kijkje gaan nemen, meen ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Zeker weten. Ze hebben sowieso rondjes achter de maan langs gemaakt voor ze een voet aan maan gezet hebben.
Bovendien draaide de service capsule rond de maan terwijl de maanlander aan maan ging.
De achterkant van de maan is in de loop van de tid uitvoerig in kaart gebracht. Hij verschilt in belangrijke mate van de voorkant. Terwijl de voorkant voor 1/3 gedeelte uit "zeeën" bestaan (min of meer vlakke gedeelten met weinig kraters) ontbreken die vrijwel geheel aan de achterkant. De achterkant is ruw en bijna geheel bedekt met kraters. Voor dat verschil bestaat eigenlijk geen goeie verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De achterkant van de maan zal waarschijnlijk regelmatiger impacts te verduren krijgen, omdat de aan de voorkant een hoop potentiële impacts opgevangen zouden kunnen worden door de aarde. Zouden impacts vanaf bepaalde grootte op een of andere manier invloed hebben op de vorming van de zeeën op de andere kant van de maan, dan zou dit ook gelijk een verklaring kunnen zijn voor de grotere aanwezigheid van zeeën aan de voorkant. Maar goed, dat is wat speculatie van mijn kant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De achterkant van de maan heeft een dikkere korst en dus sterker, daardoor komen er geen diepe kraters en zeeen voor zoals op de voorkant.
Hetzelfde maar steeds onzichtbaar voor ons vanaf de aarde. Heeft u nooit de beelden gezien ? Zoek maar eens met Google, er staan verschillende filmpjes op .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar zien zij dan de zon