kan je met een super 'jetpag raket' op je rug ook naar de ISS gaan?? is dat niet goedkoper dan een Soyuz of Ariane lancering van miljoenen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

In theorie is het mogelijk, mits het een gesloten pak is dat je voldoende bescherming biedt tegen de hitte van de dampkring.

Er kleven echter verschillende problemen aan de grootte van de "jetpack" (het zou dan al een vrij grote jetpack worden hoor...):
- Een Soyuz/Ariane draagt meer bij zich dan brandstof en beschermingsmateriaal, ook duizenden onderdelen van apparatuur om contact te houden, banen, weerstand etc. te berekenen en noem zo maar op.
- Een Soyuz/Ariane draagt, behalve bemanning, ook materiaal mee dat op het ISS nodig is. Onderzoeksmateriaal, voedsel (wat ook wordt geleverd met andere raketten), kleding en ga zo maar door.

Een ander probleem is de veiligheid. Zo'n jetpack zou je in je eentje besturen, wat nogal gevaarlijk is. Raak je uit koers of is er iets kapot, dan kun je niet zomaar even een reparatie uitvoeren. En dan zweef je in de ruimte, van het ISS af, van de aarde af - tot je uiteindelijk van de honger omkomt... :-(

~Amfi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt mij niet mogelijk. Het merendeel van de brandstof van een raket is niet bedoeld om de nuttige lading (de zogenaamde payload) omhoog te brengen maar is bedoeld om de brandstof die nog niet gebruikt is omhoog te brengen. Dat is niet anders als de payload een mens met een ruimtepak is. Dat betekent dat je 'jetpag raket' zo groot wordt dat je met goed fatsoen niet meer van een 'jetpag raket' kan spreken (als je enige tientallen meters boven de grond aan een raket hangt te bungelen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gemiddelde snelheid van het iss bedraagt 27.744 km/u. (In ongeveer 91,2 minuten draait het ISS om de Aarde) en de hoogte bedraagt zo'n 355 kilometer. Je heb heel veel brandstof nodig om die hoogte en snelheid te behalen. Daarnaast hebben de astronauten bescherming, materialen, een terugkeer module, communicatiemiddelen en voedsel nodig.

Om die snelheid te halen heb je heel veel brandstof nodig