Waarom is de aarde zo vol van leven en biodiversiteit en de maan niet?

De maan is zo dor en lijkt levensloos, de aarde is vol leven en biodiversiteit. Hoe kan dat? De maan draait toch ook in die ideale levensvatbare zone zoals de aarde, om de zon? Venus is te heet, mars is te koud.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

De aarde heeft een atmosfeer, dit maakt het mogenlijk om te leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Aarde heeft een atmosfeer met (weinig) broeikasgassen, die de warmte van de zon kunnen vasthouden en zo een relatief stabiele temperatuur kunnen maken.
Ook is er door die temperatuur vloeibaar water. Veel wetenschappers zijn ervan overtuigd dat water zeer belangrijk is voor het ontstaan van leven.

Op Venus bijvoorbeeld, is het weer veel te heet. Het is door de grote hoeveelheid CO2 daar zelfs heter dan mercurius, die nóg dichter bij de zon staat.

Op mars is het te koud, bovendien schommelt de temperatuur. Hetzelfde geval is op de maan, al schommelt de temperatuur daar tussen de -100 en 100 graden Celsius (Moet worden nagecheckt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Maan lijkt niet levensloos ...die is levensloos.
De Maan heeft geen (noemenswaardige) atmosfeer .
Er is daarom geen 'broeikas effect' , dat noodzakelijk is voor spreiding temperatuur (nu tussen 100°C en -160°C)
Er is geen bescherming tegen straling ,er is geen Zuurstof,Stikstof, CO2,Argon ,Methaan (tenzij misschien hier en daar in sommige stenen)
Venus heeft een extreem broeikas-effect en heel heet en giftig.
Mars is te koud, maar heeft atmosfeer , water en heeft leefbare zones qua temperatuur.Dus leven creëren in de toekomst is niet uitgesloten.
De Aarde heeft en broeikaseffect, en de nodige gassen en atmosfeer en water en niet te heet of te koud.
Er is leven gegroeid , maar heeft daar toch ook enkele miljarden jaren tijd voor nodig gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die heeft geen bescherming en zou al het leven regelmatig doden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze Maan is te klein om een atmosfeer vast te houden en er is ook te weinig water om in/mee te leven. Bovendien mist het een magnetosfeer die schadelijke straling buiten houdt.

Eventueel nieuw ontstaan (of gearriveerd) leven zal er direct weer uitsterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is logisch: De maan voldoet niet aan de eisen waaraan een planeet moet voldoen om er organismen op te laten leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leven heeft te maken met de evolutie, alles past zich aan of sterft uit. Misschien heeft er in een ver verleden wel iets rond gelopen maar is het uitgestoven.