Heeft het heelal ook een magnetisch noord en zuid?

De aarde draait om zijn as denkbeeldig is deze van noord naar zuid. Betekend dit dat de noordpool naar het magnetisch zuiden van het heelal wijst? Zoniet waarom draait de aarde dan niet denkbeeldig om de evenaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, het heelal heeft geen magnetisch noorden of zuiden.

Er zijn wel een paar hemellichaam met een magnetosfeer.

Een magnetosfeer is het gebied rond een hemellichaam binnen de invloedssfeer van het magnetisch veld veroorzaakt door het hemellichaam zelf.

De Aarde is, net als de planeten Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus, omgeven door een magnetosfeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van het heelal weten wij bijna niks...slechts een miniem deeltje is zichtbaar voor ons ( tot ong. 15.5 miljard lichtjaren)
92 miljard lichtjaren zijn meetbaar voor ons.
Wij weten hoegenaamd niet waar wij ons bevinden in het heelal : het centrum? ,een uithoek?
We weten niet hoe groot heelal is.
Wel heeft een Russisch wiskundige het 'vermoeden van Poincaré' bewezen (jaren 90) . Dat houdt in dat de ruimte er zowat moet uitzien als een zeppelin .... of zeker iets ovaal-achtig.
Maar hier houdt het voorlopig op . En alles hierbuiten is pure speculatie tot nog toe. Er zijn wel wetenschappers die hun eigen ideetjes hebben ...maar er zijn zoveel dingen die nu in de picture staan ...zoals donkere energie en zo....die het beeld van het heelal wel eens grondig zouden kunnen beïnvloeden.