moet licht eerst het oog bereikt hebben om het te kunnen waarnemen?

in de wetenschap spreken ze weleens over een duizenden lichtjaren ver object dat wij kunnen waarnemen omdat wij dat licht kunnen zien wat er vanafstraalt en uiteindelijk ons oog bereikt. Soms zeggen ze wel eens dat het object allang niet meer schijnt maar omdat het licht er zo lang over doet kunnen we het nog steeds waarnemen. En nu komt het: Is het dan ook zo dat een lichtstraal ons oog eerst moet bereiken om het te kunnen waarnemen?? Of zou je (overdreven gezegt) in princiepe licht al kunnen zien aankomen. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de antwoorden!

Antwoorden (8)

Als je licht aan het eind van de tunnel ziet aankomen, dan moet je uitkijken... het kan ook een naderende trein zijn.

serieus: licht kan je niet zien aankomen, juist door het licht krijg je het zicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt licht niet zien aankomen. Als je een lamp aandoet, zie je wel het licht, en ook de reflectie op voorwerpen, maar de lichtstralen zelf zie je niet. Als je zonlichtstralen ziet, komt dit door water in de atmosfeer dat het weerspiegelt. Je kunt het dus niet zien aankomen, je ziet het pas als het je oog heeft bereikt. En je ziet ook dus niet de straal, maar de lichtbron, of de weerkaatsing van licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige dat je kunt zien, is het licht dat je oog bereikt. Het licht dat je oog nog niet heeft bereikt, kan je nog niet zien.
13 jaar geleden
De lichtdeeltjes (fotonen) van een beperkt deel van het spectrum -350-700nM geven je kegeltjes en/of staafjes een chemische impuls die omgezet naar een elektrische, je bewust laat zijn van een waarneming.
Zonder deze fotonen lukt dat niet, of je oogzenuw moet anders geprikkeld worden door een elektrische of magnetische puls als bij een SEPP onderzoek (evoked potentials).9Neurologisch onderzoek, deel uitmakend van een EMG pakket-onderzoek)
Veel anderen manieren om visueel waar te nemen zijn er niet, anders dan dromen , inbeelden of hallucineren.
Dus moet licht je eerst bereiken voordat je het kunt zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt, het licht moet eerst je ogen bereiken voordat je iets kan zien.
Sterker nog: het gevolg hiervan is dat we steeds in het verleden kijken, ook al is de tijd miniem dat het licht onze ogen bereikt, het kost tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, licht moet eerst je oog bereikt hebben, je kunt licht niet zien aankomen. Met het in de verte zien aankomen van bv een auto is het anders, de auto wordt van buitenaf belicht door de zon of straatlantaarns. Zonder licht is er niets zichtbaar, dus als het licht je ogen nog niet heeft bereikt zie je gewoon duisternis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht kan uit energiedeeltjes (fotonen) bestaan of een golflengte hebben. Het licht kan van de ene vorm in de andere veranderen. Op zich heel vreemd omdat licht zelf lijkt te beslissen of het een golflengte is of uit deeltjes bestaat.
Kijk maar eens naar de film waar het mooi duidelijk wordt uitgelegd in The double slit experiment.

Voordat je iets ziet moeten de fotonen eerst op je netvlies of door de lens van een sterrenkijker gaan wil het gezien worden.

Stel je kijkt met een sterrenkijker in een spiegel die op 2500 lichtjaar ver weg staat, en je kan de aarde zien, dan zou je theoretisch de Egyptenaren de piramide van Cheops 2500 voor Christus kunnen zien bouwen.

Lichtbeelden van de aarde reizen 2250 jaar naar het spiegeltje, worden teruggekaatst en zijn weer 2250 jaar onderweg om jouw sterrenkijker op aarde te bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, licht moet eerst het oog bereikt hebben. bijv. zonnestalen die je ziet zijn van 8 min. beneden.