Wat gebeurt en met Nederland als de ijskappen op de noord/zuipool smelten?

Door hoge CO2 uitstoot warmt de aarde zich langzaam maar zeker op. Maar zal er gebeuren als deze grote ijsmassa zitch omzet in een enorme hoeveelheid water?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (10)

Nederland zal er hard aan moeten trekken om de dijker op orde & hoogte te houden.

ik heb een huisje gekocht in Utrecht aan zee ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het noordpoolijs smelt: niets.
Als het zuidpoolijs smelt: zeespiegelstijging.

Jammer genoeg zullen de twee samengaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou als je het ijs op Groenland ook tot het noordpoolijs rekent stijgt de zee wel.
De zeespiegel stijgt 1 á 1.5 meter en dat is niet genoeg om de huidige duinen en dijken te laten bezwijken...

Want als je Al Gore gaat geloven komt zelfs Vaals onder water te staan. En dat ligt nu net zo'n 280 meter boven de zeespiegel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar ik woon, in Nieuwerkerk aan den IJssel (tussen Rotterdam en Gouda, mocht je er nooit van gehoord hebben) bevindt zich het laagste punt van Nederland. Het ligt 6.76 m beneden Normaal Amsterdams Peil (NAP)

Ik hoop dus inderdaad dat het meevalt! Anders krijg ik natte voetjes....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als al het landijs (vooral de Zuidpool en Groenland) smelt krijg je een aanzienlijke zeespiegelstijging. Het is alleen moeilijk uit te maken hoeveel op welke plek. Als het ijs van b.v. Groenland smelt dan is dat land van een enorme massa bevrijd en zal het dus stijgen; misschien stijgen we een beetje mee, misschien ook niet. Op dit moment schijnt een grote gletscher in Nieuw-Zeeland juist weer te groeien, wat maar weer laat zien dat alles zich moeilijk laat voorspellen.
Een zeespiegelstijging van rond de 70cm lijkt mij persoonlijk het waarschijnlijkst, maar wat de gevolgen daarvan zijn kan ik ook niet zeggen. We hebben ook altijd nog te maken met rivierwater wat naar zee moet kunnen stromen.
Ik hou het erop dat we de voeten wel droog kunnen houden maar dat dat aardig wat gaat kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enige tijd geleden heb ik de documentaire: An Inconvenient Truth gezien die afkomstig is van Al Gore. Hij schetst een somber beeld over de klimaatsverandering. Met een kaart laat hij zien dat ongeveer de helft van Nederland onder water zou verdwijnen als gevolg van de opwarming van de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze is geregisseerd door davis guggenheim en gepresenteerd door al gore. Met andere woorden, hij moet de zinnetjes uit zijn hoofdje leren en het leuk aan de man brengen. Lees ook even voor de gein de wiki pagina dor van de docu. http://nl.wikipedia.org/wiki/An_Inconvenient_Truth Verdiep je iets meer in de stof en je zult om deze docu kunnen lachen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind documentaire nogal een groot woord voor deze film om heel eerlijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik neem niet de hele film serieus. Ik heb de afgelopen tijd de reacties gelezen van voor- en tegenstanders van de film. Maar de vraag gaat hier over de gevolgen voor Nederland. Het beeld dat Gore schetst in zijn film komen grotendeels overeen met documentaires die recentelijk te zien waren op o.a. NCG en verschillende rapporten die je kunt vinden op internet. Zodoende gebruikte ik de film van Gore in mijn eerdere antwoord.
Bij gelijkblijvende overige omstandigheden, zou de zeespiegel 70m. stijgen. Het is onmogelijk daar dijken tegen te bouwen - het grondwater zou langzaam met de zeespiegel meestijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Farrepar;

Maak je er niet te druk over; er lijkt steeds meer consesus tot ontstaan over de afkoeling van de aarde....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan wat we eraan gaan doen.

Allereerst: als alleen de noordpool smelt is er niets aan de hand. Onder de noordpool ligt geen land, dus het ijs drijft op het water. De wet van Archimedes vertelt dat wat op het water drijft het water evenveel omhoog brengt als dat het onder water volume zou innemen.
Met andere woorden: als de noordpool smelt, dan stijgt de zeespiegel niet.

Een heel ander geval is de zuidpool. Als de smelt, dan stijgt de zeespiegel. Als we dan niets doen, stroomt een groot deel, zo niet het grootste deel van Nederland onder water. Als we er wat op verzinnen (metershoge dijken, waterkeringen zodat je de zee niet eens meer kunt zien enz.) dan houden we het hopelijk droog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleen de provincie utrecht zal overblijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ligt Limburg gemiddeld toch echt hoger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan denk ik dat limburg en utrecht de 2 plaatsen zijn waar we als laatste natte voeten krijgen .
laten we maar hopen dat het niet zo ver komt he,hahaha.