Zijn de ontdekte zwaartekrachtsgolven alleen in LIGO terug te vinden?

Op 14 september 2015 bleek de aarde te zijn geraakt door zwaartekrachtsgolven afkomstig van samenkomende zwarte gaten. Hoewel de voelbare kracht ervan slecht als een druppel in de zee was, vraag ik me af of andere gevoelige apperatuur dat ook hebben geregistreerd. Natuurlijk niet als zwaartekrachtsgolven omdat je daar veel onderzoek moet doen of die trillingen van zwaartekracht afkomstig is , maar zijn er bijv. sattelieten of klokken of ander zwaartekrachtgolven metende instituten die iets zouden kunnen terugvinden wat op een schokje lijkt?

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals erna terecht opmekt izijn de zwaartekracht golven alleen met LIGO te meten. Wat wel mogelijk is, is dat er misschien neutrino's of em straling gemeten wordt van de gebeurtnis.

Antwoorden (1)

Ja, alleen in LIGO zijn ze meetbaar. Er komt geen "schokje". De variaties zijn kleiner dan een atoom.

http://www.scientias.nl/eerst-zwaartekrachtsgolven-gemeten-zwarte-gaten/
--- Zwaartekrachtgolven. De enige manier om ze te vinden is door op meerdere plekken metingen te verrichten en deze metingen vervolgens naast elkaar te leggen. Een goed voorbeeld is het LIGO-experiment in de Verenigde Staten.
In twee vacuümbuizen van vier kilometer lang wordt de lengte van een bundel infraroodlicht gemeten. Met deze apparatuur is het mogelijk om piepkleine variaties te meten in de lengte van de bundel, zelfs als die variaties kleiner zijn dan eenduizendste van de diameter van een atoom! ----
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb me nog niet zo goed ingelezen, maar: in hoeverre moeten we deze ontdekking geloven, aangezien het een Amerikaans onderzoek is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou het niet geloven. Je kunt ze niet vertrouwen die Amerkianen. Net zomin als de Noord Koreanen, de Chinezen of de Russen. Eigenlijk is alleen onderzoek wat in Plasterwolde wordt uitgevoerd betrouwbaar en dan nog alleen ande pastoor het goedgekeurd heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erotosi. Het is dank zij LIGO dat het fenomeen van de zwaartekracht golven nu eindelijk is vastgesteld. Nog nooit eerder was welke apparatuur daartoe in staat. Het antwoord is dus 'Ja'. Verder verzandt je vraagstelling in onlogische veronderstellingen zoals:
" Het je afvragen of er ook andere gevoelige apparatuur is die de zwaartekrachtgolven hebben gemeten". Om te vervolgens met: "Niet natuurlijk als zwaartekrachtgolven omdat je daar veel onderzoek naar moet doen".
Wat bedoel je nu precies? In Italië en Limburg, Nederland staat een met LIGO 'vergelijkbare' proef op stapel.
Maar LIGO lijkt op dit moment enig in zijn soort. De antwoorden als reactie gegeven door Luckey en Mullog dragen absoluut niet bij aan de discussie en zouden niet geplaatst moeten zijn.
Amerikaans onderzoek zou per definitie ongeloofwaardig zijn??
Ik weet ook niet wat Amerianen zijn??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amerkianen is een typevout en mijn reactie is cynisch bedoeld op de belachlijke opmerking van Luckey
Erna55
8 jaar geleden
Mullog, door je toevoeging van de pastoor was het wel duidelijk...
erotisi
8 jaar geleden
@gerardkl
Wat ik bedoel is het volgende. Stel een hele gevoelige atoomklok wijst ineens een iets andere tijd aan (hoe je dat zou moeten weten, weet ik even niet, het gaat om het idee) of een seismograaf. Je kunt dan niet meteen achterhalen waardoor je een afwijking ziet. Dat komt omdat de afstemming daarvan niet toereikend is maar de LIGO kan dat wel onderscheiden waar het vandaan komt. Ten minste dat is mijn veronderstelling of die helemaal klopt weet ik ook niet.