Is Pluto toch een planeet?

Pluto verandert van kleur HOUSTON -
De dwergplaneet Pluto verandert van kleur. Het oppervlak wordt helderder op het noordelijk halfrond en donkerder in het zuiden. Dat blijkt uit foto's die door ruimtetelescoop Hubble zijn gemaakt.

De kleurverandering komt vermoedelijk door de seizoenen. De zon schijnt nu op de noordelijke pool van Pluto, die daardoor relatief warm is. Het ijs op het oppervlak van Pluto verdampt en vloeit naar de donkere en koude zuidpool, waar het bevriest.

Niet eerder waren er zulke gedetailleerde foto's van Pluto gemaakt. Om de afbeeldingen te analyseren, hebben de onderzoekers twintig computers tegelijk vier jaar lang laten draaien.

De afbeeldingen worden onder meer gebruikt voor de in 2006 gelanceerde satelliet New Horizons. In 2015 scheert de verkenner langs Pluto. Met de donderdag gepubliceerde foto's kunnen onderzoekers interessante plaatsen vinden waar de New Horizons nauwkeurig naar kan kijken.

Toegevoegd na 2 uur:
Ook ik ben mij bewust dat Pluto is gedegradeerd tot dwerg planeet. Echter met de nieuwe ontdekking zou die toch weer op geschaald kunnen worden daar die weer extra kenmerken van een planeet er bij gekregen heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is puur een definitiekwestie. Als de definitie van 'planeet' iets anders was geweest, had Pluto nog wel in het rijtje mogen staan. Nu is Pluto 'verbannen' naar de lijst met dwergplaneten, na veel discussie en onenigheid. Als Pluto in het rijtje had mogen staan, hadden een heleboel andere dwergplaneten ook tot planeet gebombardeerd moeten worden.

Hiermee is het ezelsbruggetje 'Maak Van Acht Meter Japanse Stof Uw Nieuwe Pyama' (Mercurius Venus Aarde Mars Jupiter Saturnus Uranus Neptunus Pluto) ook meteen verworden tot 'maak van acht meter japanse stof uw nachthemd'.

De dwergplaneet die dit alles op haar geweten heeft, is door de wetenschappers dan ook heel treffend genoemd naar de godin van de chaos en de twist: Eris. All hail discordia!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee. Pluto is een dwergplaneet. En dus geen planeet :D

Een dwergplaneet is een categorie van planeetachtige hemellichamen. Ze hangt samen met de definitie van planeet die sinds 24 augustus 2006 wordt gehanteerd door de Internationale Astronomische Unie (IAU). Dwergplaneten zijn groter dan planetoïden maar kleiner dan planeten. Formeel is het dus geen subcategorie van de planeten, maar een apart type object.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Pluto is een planeet, maar hij voldoet niet netjes aan de richtlijnen voor een volwaardige planeet, dat is alles...

Op Pluto is het ZEER koud, als ik me niet vergis ligt dat bij het kookpunt van stikstof, 160 ° onder nul...

Dat er segregatie is van stoffen die in de relatieve warmte verhuizen naar de relatieve kou, dat zal best zo zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dit vlak is het als met andere definities: lood om oud ijzer. Edoch, de loodprijs staat heel wat hoger dan die van oud ijzer.
Wie weet is dat wel de verklaring waarom Pluto een aantal jaren het zakdoekje miste: het onvermijdelijke budgettaire moment van wetenschap.
Realisme danwel nihilisme: wetenschap als betaalbare kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pluto is een ijsdwerg, nu een dwergplaneet. Door de situatie van dubbelplaneet ( samen met de maan Charon) lijkt het een geheel apart soort hemellichaam te zijn. +1
Je brengt me op een nieuwe vraag.
Op dit vlak is het als zo vaak gelijk met andere definities: lood om oud ijzer. Edoch! De prijs van lood staat heel wat hoger dan die van oud ijzer.
Wie weet is dat het wel waarom Pluto al die jaren het zakdoekje miste: het onvermijdelijke budgettaire moment van de wetenschap.
Realisme danwel nihilisme: wetenschap als betaalbare kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, Pluto is geen planeet, en had eigenlijk ook nooit die titel moeten dragen.

Plaats Pluto waar de aarde zit, en het krijgt een staart, net als elke andere ijsblok uit de Kuipergordel. Dat Pluto toevallig een wat groot uitgevallen komeet is, met een aantal interessante kenmerken, en toevallig het eerste TNO dat ontdekt is voordat in die regionen vele andere gelijksoortige objecten gevonden werden, doet hier niets aan af.

Toen Ceres in de asteroïdengordel ontdekt werd, werd deze in eerste instantie ook een planeet genoemd. Nadat er steeds meer lichamen in die streek gevonden werden, is besloten om Ceres tezamen met al die andere objecten te classificeren. Ditzelfde is nu - volledig terecht - met Pluto gebeurt.

En deze nieuwe vondsten zijn niet voldoende om van Pluto een planeet te maken, omdat ook met deze vondsten Pluto zijn baan om de zon niet domineert - een van de vereisten voor volledig planeetschap.

Natuurlijk worden de vondsten er niet minder fascinerend om door Pluto een andere classificatie te geven. Planeet, sneeuwbal, komeet, TNO, zelfs als je het "lading zooi" gaat noemen, het lichaam op zich blijft het bestuderen en bewonderen waard. Pluto verandert niet door de menselijke drang om dingen in hokjes te plaatsen. Maar als je dingen in hokjes wilt plaatsen, moet je dit wel enigszins consequent doen. En als je geen wildgroei wilt in planetenaantal binnen ons zonnestelsel door toevoeging van Ceres, Quaoar, Orcus, Haumea, en Makemake (om er maar een paar te noemen), is het beter om dingen gewoon te groeperen naar iets waarmee het overeenkomsten vertoond. En Pluto vertoond minder overeenkomsten met welke planeet ook, dan met een willekeurige komeet uit de Kuipergordel.