Waar gaat de Voyager 1 na het passeren van de heliopauze naar toe?

Is hij dan nog te sturen, bijvoorbeeld naar het Andromedastelsel? En is er in de interstellaire ruimte nog contact mogelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Voyager 1 beweegt richting het sterrenbeeld van de Giraffe, en Voyager 2 min of meer richting Sirius, de helderste ster in onze hemel (die zit in het sterrenbeeld Canis Maioris)
Dat duurt overigens behoorlijk lang. Ze zullen in de buurt komen van hun eerste ster over zo'n 40.000 jaar.
Sirius wordt pas over 296.000 jaar bereikt.

De twee Voyagers hebben accureserves en brandstof tot ongeveer 2020. Probleem is dat hoe verder van de zon, hoe minder de zonnepanelen in energie kunnen voorzien. In feite draaien ze allebei al een tijdje op de nucleaire brandstof die ze aan boord hebben.
De brandstof is bedoeld voor de raketten om te sturen, maar dat zal amper verschil meer kunnen maken in de richting waar ze naar toe gaan. De richting werd voornamelijk bepaald bij de laatste slingermanoeuvre toen ze langs de laatste planeten van ons zonnestelsel passeerden.

Of er contact met de twee schepen mogelijk is eenmaal voorbij de heliopauze is maar de vraag. De wetenschappers verwachten dat het wel mogelijk zal zijn, maar niemand en niets is ooit daar geweest...
En na 2020 zal het sowieso stil worden, als ze geen energie meer hebben om uit te zenden.

De site van het JPL (Jet Propulsion Lab) heeft fantastische weetjes, beelden en info over de Interstellar Mission van de Voyagers. Een aanrader!!!
Zie de link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
Ik zou hier aan toe willen voegen dat een bezoek aan het Andromedastelsel niet aan de orde is. Niet alleen bewegen ze daarvoor in de verkeerde richting, maar ook zou het miljarden jaren duren voor ze een dergelijke afstand hebben overbrugd.
Wel verwacht ik dat we nog heel lang signalen van de Voyagers zullen ontvangen, waardoor we hun positie en daarmee eventuele afwijkingen in het zwaartekrachtsveld kunnen detecteren. Voor die signalen is een heel laag vermogen voldoende. Maar manoeuvres en actieve metingen zullen ze wel niet meer gaan uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je misschien tot waar ongeveer de voyager nog te sturen valt/viel vanaf de aarde. Of wordt zijn richting reeds geruime tijd helemaal door slingermanoeuvres?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De richting staat voor 99,99% vast sinds de laatste slingermanoeuvre. De stuurrakketten dienen alleen om de juiste hoek en snelheid te bepalen vóór de slingermanoeuvre. Maar dit gezegd te hebben, als ze nu gebruik maken van de stuurrakketten om de richting te veranderen, dan zal dit geen groot effect hebben op de snelheid of algemene richting... op de korte termijn! Maar vanwege de waanzinnig hoge snelheid en de duur van de reis, het verschil in de eindbestemming als de richting gewijzigd wordt met slechts een fractie van een graad, is toch heel groot in absolute termen. Technisch gezien, zolang de Voyagers binnen bereik zijn en een beetje brandstof hebben, kunnen ze nog bestuurd worden, en dat is dus tot ongeveer 2020.