Wat gebeurt er met de planeet Mars als wij er water naartoe brengen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
ronron1212
10 jaar geleden
Met een waterleiding?

Het beste antwoord

Mars HAD vroeger water. Dat water is inmiddels, als gevolg van het ijler worden van de Mars-atmosfeer verdampt (minder druk verlaagt het kookpunt van water)

Wanneer wij dus nieuw water naar Mars brengen, dan zal ook dat water dus weer gaan verdampen en verdwijnen.

Toegevoegd na 1 dag:
Ter verduidelijking en aanvullling:

Zie voor meer informatie deze bron: http://www.z24.nl/bijzaken/waar-is-al-het-water-op-mars-gebleven-nasa-stuurt-nieuwe-satelliet-voor-onderzoek-404200

"(...)
Het lijkt erop dat een groot deel van de beschermende gaslaag in de loop der tijd is afgebroken. Dat kan verklaren waarom er geen water meer stroomt; de atmosfeer is nu zo dun dat al het oppervlaktewater is verdampt.
(...)
De wetenschappers die bij het project betrokken zijn, gaan ervan uit dat de buurplaneet van de aarde een catastrofale klimaatverandering heeft ondergaan. “Als Mars warmer en natter is geweest, moet de atmosfeer ook dikker zijn geweest”, legt onderzoeker Bruce Jakosky uit.

Ongeveer 4 miljard jaar geleden hield het beschermende magnetische veld dat de planeet beschermde er plotseling mee op, vermoeden de wetenschappers. Daarmee werd Mars veel kwetsbaarder voor straling van de zon en vanuit het heelal."
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Klopt ! Al is het misschien wel handig om oorzaak en gevolg even op een rijtje te zetten: 1) Mars HAD een redelijke atmosfeer en vloeibaar water
2) De zonnewind blies (en blaast) een deel van de atmosfeer weg.
3) De luchtdruk verminderde daardoor
4) Als gevolg van de verminderde druk is al het vloeibare water verdampt
5) Het water is nu een onderdeel van de atmosfeer en word dus ook door de zon weggeblazen.
6) Brengen we nieuw water naar Mars, dan zal dat hetzelfde lot ondergaan als in punt 5
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verdamping van water is toch meer afhankelijk van de dampdruk ervan? Dus als we je redenatie zouden volgen en toepassen op aarde zou hier al het water ook al lang verdampt moeten zijn. De verklaring van viri, dat de waterdamp (samen met de rest van de atmosfeer) door de zonnewind werd/wordt weggeblazen, klinkt dus veel aannemelijker.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Dat is ook wat ik zeg :-) Met dat verschil dat ik begin bij het vloeibare water, dat voordat het (samen met de atmosfeer) van Mars wordt weggeblazen eerst zal moeten verdampen.
Het is zo eenvoudig verdampt omdat een groot deel van de atmosfeer al was weggeblazen waardoor de luchtdruk op Mars laag geworden was. De aarde is dankzij haar magnetische veld veel beter in staat geweest haar atmosfeer en dus haar luchtdruk te behouden. Vandaar dat het water hier niet verdwenen is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is niet helemaal wat je zegt ;-) Je steekt het op de luchtdruk ipv op de dampdruk (welke een grotere invloed heeft).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of je moet er van uitgaan dat er geen lucht 'bestaat' op mars. De atmosfeer bestaat er echter uit een CO2-'lucht'.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Daki
De gewijzigde factor is de luchtdruk, vandaar dat ik daar op insteek.
(zie ook mijn aanvullingen in mijn eerste reaktie hierboven) Maar laat ik anders de woorden van een ander eens gebruiken die ook precies uitleggen wat ik bedoel. Zie http://www.z24.nl/bijzaken/waar-is-al-het-water-op-mars-gebleven-nasa-stuurt-nieuwe-satelliet-voor-onderzoek-404200 "(...)
Het lijkt erop dat een groot deel van de beschermende gaslaag in de loop der tijd is afgebroken. Dat kan verklaren waarom er geen water meer stroomt; de atmosfeer is nu zo dun dat al het oppervlaktewater is verdampt.
(...)
De wetenschappers die bij het project betrokken zijn, gaan ervan uit dat de buurplaneet van de aarde een catastrofale klimaatverandering heeft ondergaan. “Als Mars warmer en natter is geweest, moet de atmosfeer ook dikker zijn geweest”, legt onderzoeker Bruce Jakosky uit. Ongeveer 4 miljard jaar geleden hield het beschermende magnetische veld dat de planeet beschermde er plotseling mee op, vermoeden de wetenschappers. Daarmee werd Mars veel kwetsbaarder voor straling van de zon en vanuit het heelal." Ik zal dit ter aanvulling ook nog bij mijn antwoord zetten. Oh, en wat de 'lucht' op Mars betreft: ik heb het telkens over een ijle atmosfeer. Deze bestaat inderdaad voor 95% uit CO2. Wat dat betreft zijn we het zeker eens !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En het is die CO2 dat het 'm doet. Want als die er niet was geweest had de lucht enkel uit waterdamp bestaan en was luchtdruk = dampdruk vh water. En dan zou het plaatje helemaal kloppen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Sorry, wat je met die laatste reaktie bedoeld kan ik niet helemaal volgen.

Andere antwoorden (1)

De rode planeet wordt dan een witte planeet. Ze zal namelijk wit zien van het ijs.