Op Mercurius duurt een aswenteling 58 aardse dagen, het draaien om de zon 88 aardse dagen. Hoezo duurt en dag op Mercurius dan 176 dagen?

Ik citeer van Wikipedia: "Een aswenteling duurt 58 aardse dagen (2/3 van de omlooptijd). In combinatie met de omloop om de zon in 88 dagen duurt één dag op Mercurius ruim 176 aardse dagen."

Hoe kan het nou dat een dag op mercurius dan 176 dagen duurt? Ik snap de link tussen de 58 en 88 dagen niet! Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercurius_(planeet)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Mercurius draait in de richting van zijn baan om de zon ook om zijn as. Net als de aarde dat doet.
Wat er dan dus gebeurt, bij langzaam roterende objecten, is dat de kant die naar de zon staat langzaam van de zon afdraait, maar tegelijkertijd verplaatst de planeet zich ook langs z'n baan om de zon. Uiteindelijk als de kant die 59 dagen terug weer op dezelfde plek staat is de planeet echter meer dan halverwege de zon gedraaid, en staat de zon dus aan de andere kant van de planeet waar ie voor de waarnemer dus nog steeds niet zichtbaar is. Pas na ruim 2 rotaties is de zon weer op dezelfde plek waar te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die twee duren van 58 en 88 dagen staan los van elkaar

Als Mercurius in 58,65 dagen om zijn eigen as is gedraaid, betekend dit dat je na 58,65 dagen (waarbij ene dag een tijdseenheid van 24 uur is) ten opzichte van de sterren weer naar dezelfde kant kijkt.

Mercurius draait echter om de zon in 88 dagen, daarom is als je naar de zon kijkt deze dan 58,65/88 verder langs de hemel verschoven, (die lijkt dus verschoven ten opzichte van de sterren) en is er dus maar (1-58,65/88) van een Mercuriusdag verstreken.

Dit kan je dan omrekenen naar een volledige dag 58,65/(1-58,65/88) = ongeveer 176 dagen