Zoals je op het filmpje kunt zien aan de zonsopkomst (linksom) is dit een opname van het zuidelijk halfrond.
Omdat de aardas altijd in dezelfde richting staat zien wij hier een ander deel van de sterrenhemel dan down under.
Toch kunnen ook wij in Nederland een deel van de melkweg zien als de omstandigheden ideaal zijn.
In ons dichtbevolkte land hebben we (zeker in de randstad) veel last van lichtvervuiling, de verlichting van grote steden en uitgestrekte kassencomplexen geeft al veel gereflecteerd licht tegen stof en waterdeeltjes in de atmosfeer zodat de zwakke sterren van de melkweg nauwelijks zichbaar zijn.
Als je op een heldere winternacht naar de hemel kijkt dan is in rustige gebieden van ons land wel degelijk de melkweg waar te nemen, als je dan een time lapse film maakt met een goede camera dan kun je vergelijkbare opnames verwachten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook met het blote oog is in die omstandigheden de melkweg te zien mits je ogen gewend zijn aan het duister.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Hier in een jagershuisje een stuk buiten Šiauliai, midden in het bos, is de melkweg ook prima te zien - wauw, en wat een sterren er buiten die melkwegband nog meer te zien zijn! Het zijn er zo enorm veel, dat je zelfs moeite moet doen om bijvoorbeeld de Kleine Beer te herkennen, zoveel sterren staan er overal dwars doorheen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou ik graag eens zien. Eind deze maand ga ik naar Schotland, misschien dat het daar lukt (als het niet regent...).

Andere antwoorden (3)

Om de pracht van melkweg in zijn volle glorie te aanschouwen moet er heel weinig licht in de buurt zijn. Ver bij steden en kassen en andere lichtvervuiling vandaan dus en het best tijdens nieuwe maan. Op een moment dat het onbewolkt is zie je dan met blote ogen zoiets als in het filmpje.

In praktijk zijn er in Nederland maar heel weinig plekken waar dit nog kan. Laatste keer dat ik de melkweg zo mooi zag was tien jaar geleden op het uiterste puntje van Terschelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hiervoor moet je naar australie mate
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt zo een sterrenhemel wilt zien zal je toch echt naar het zuidelijk halfrond moeten.
Zoals eerder gezegd in nederland wordt het lastig.
Je kan dan hooguit proberen om ergens een plek te vinden ver van verlichting. Veluwe eventueel.