Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen de volgende hemellichamen?

Meteoor, meteoriet, komeet, planetoide, maan, ster, binnen en buiten planeten, gas- en rotsachtige planeten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Naast dat het allemaal natuurlijke objecten zijn dit zich in het heelal bevinden, hebben ze allemaal met elkaar te maken.

Een meteoor is een kortstondig lichtspoor aan de hemel dat men ziet wanneer een meteoriet in de atmosfeer van de Aarde terecht komt.

Meteorieten zijn brokstukken van bijvoorbeeld de oppervlakte van een planeet of komeet.

Kometen zijn een vuile sneeuwballen die door de ruimte zweeft.

Planetoïden, ook wel asteroïden, kleine planeten of mindere planeten genoemd, zijn stukken materie in ons zonnestelsel die zich evenals planeten in een baan om de zon bewegen.

Een maan is een hemellichaam dat rond een planeet, dwergplaneet of planetoïde, of eventueel een andere maan, draait.

Een planeet is een hemellichaam dat zich bevindt in een baan rond een ster, genoeg massa heeft om met zijn eigen zwaartekracht de interne krachten van zijn eigen lichaam te overwinnen zodat daarmee een hydrostatisch evenwicht bewerkstelligd wordt en heeft de omgeving van haar baan schoongeveegd van andere objecten.

En een ster is een bolvormig hemellichaam, bestaande uit lichtgevend plasma.