Mensen die tegen ruimtevaart zijn realiseren zich vaak niet dat hun tv zenders dan toch worden beperkt tot Nederland 1, 2 en 3 en misschien een enkele Belg of Duitser.
Voor communicatie in het algemeen heeft het een enorme sprong voorwaarts opgeleverd.

En zonder ruimtevaart kan je de TomTom toch echt weg gooien.

De opkomst van de milieu bewegingen en milieubewustzijn hangen voor een heel belangrijk deel samen met de maanlandingen. Die lieten voor het eerst echt goed zien hoe klein dat bolleke is en dat we het daar toch echt mee zullen moeten doen.

Zonder satelliet beelden zijn orkanen heel wat moeilijker te volgen.

Ruimtevaart heeft ook redelijk wat technologische ontwikkelingen ondersteund als onderdeel van de ontwikkeling van de ruimtevaart. En natuurlijk heeft het ons begrip van het universum als geheel heel wat verbeterd. Dit laatste lijkt misschien een ver van je bed show maar veel theorieën die nu je dvd speler mogelijk maken zijn pas bewezen door het ruimtevaartprogramma.

Een ruimte missie van een paar weken naar het ISS met 1 astronaut kan genoeg data opleveren om hele laboratoria jaren bezig te houden. Eigenlijk zijn die paar miljoen die zo'n missie kost dan niet eens zo veel.

Om nog maar te zwijgen over de materialen die daar buiten allemaal rondzweven. Er vliegen in de buurt van de Aarde steentjes rond die aan metalen meer waard zijn dan de theoretische waarde van een land als Noorwegen. En dan hebben we het nog niet eens over het potentiaal van de maan of andere planeten op het gebied van grondstoffen. We kunnen er NU nog niet bij maar dat wil niet zeggen dat dat zo moet blijven. Er is daar een hoop winst te halen. De grote vraag is daarom niet OF we er bij gaan komen maar wie de eerste is om die poen te claimen.

En dan is het natuurlijk op de hele grote schaal het kleine puntje dat: De Aarde is iets tijdelijks. Zei het door dat de zon uiteindelijk als nova ten onder gaat of een meteoriet zoals bij de dinosauriër of vanuit de Aarde zelf: vloedbasalten, supervulkanen. Vroeg of laat zal hier geen leven meer mogelijk zijn en alles wat we hier dan als mensheid voor elkaar gekregen hebben zal voor niks zijn geweest als we niet de ruimte in gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hierin kan ik mij helemaal vinden.

Andere antwoorden (11)

Veel mensen vinden het onzin, maar dan wordt vergeten dat dit onderzoek indirect heel veel oplevert.
Hoe was GPS ooit uitgevonden als mensen niet waren begonnen dingen in de lucht te schieten enzo.
En wat dacht je van de computer?

Soms is het verband tussen onderzoek en toepassing niet geheel te zien, maar dat wil niet zeggen dat onderzoek niet tot toepassingen leidt.
Tegenwoordig wordt nut als criterium gezien voordat onderzoek wordt gefincancierd. Dat is natuurlijk best te begrijpen, want je moet niet zomaar overal geld aan geven. Maar wetenschappelijk onderzoek is meestal het meest productief en best toepasbaar als het creatief haar gang kan gaan.
Ik denk dus dat ruimtevaart een goede wetenschappelijke investering is, maar dat de nuttige toepassingen soms nogal een tijdje op zich laten wachten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn bescheiden mening; een geld verslindende ego-trip om overal maar de eerste mee te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, hier zal het ooit wel een keer opgaan, voedsel en andere grondstoffen bedoel ik hier mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ruimtevaart heeft veel kennis opgeleverd die commercieel is toegepast. Het schept ook ontzettend veel werkgelegenheid. In die zin blijkt het dus een goede investering.

Maar het zou best kunnen dat investering in "kernvandeaardevaart" meer werkgelegenheid en toepassingen zou opleveren, en dan is het antwoord dus nee.

Per saldo ben ik geneigd te antwoorden met JA, aangezien de 2e genoemde exploratie niet plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je onder ruimtevaart ook het in baan brengen van satellieten verstaat, dan is het zeker wel een goede investering.
Verder leert men veel van wat er zich in de ruimte afspeelt. Bepaalde natuurkundige processen kunnen weer leiden tot nieuwe (of verfijningen van) theorieën. Hoewel het onderzoek erg theoretisch is, geeft het toch mogelijkheden tot praktische toepassingen. Ook kunnen processen die nodig zijn voor de ruimtevaart toegepast worden in het dagelijks leven. Het probleem van ruimtevaart is vooral dat het niet direct inzicht geeft in wat ervan geleerd wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ruimtevaart en Formule1 zijn echt bronnen van nieuwe techniek. Daarnaast wordt er heel veel onderzoek gedaan in de ruimte.

Reizen naar de maan is geen goede investering. Volgens mij is er al 30 jaar niemand meer op de maan geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
of was het langer?
Absoluut. De huidige wereld kan niet meer zonder de techniek die uit de labs van NASA en ESA gekomen zijn. Het doel was weliswaar anders (Bewijzen wie het eerste in de ruimte kan komen) maa de afgeleide technieken zoals vuurvaste vezels, magnetrons, luchtzuivering, supersterke/lichte materialen en diverse zend/communicatie middelen zouden te duur zijn om te ontwikkelen voor een commercieel bedrijf alleen, en zonder ander nut zouden ze niet ontwikkeld zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hallo,
Ja ik vind het een goede investering. Maar...ik vind wel dat het heel snel veel toegankelijker moet worden voor de "gewone"burger want het is nu echt een elitegebeuren. Dus deze tak moet meer transparant worden in uitleggen wat de doen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, want anders bereiken we de sterren nooit.
En we zullen toch een keer moeten verhuizen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja, ruimtevaart is zeker een goede investering. De energiebronnen op deze aarde zullen op een gegeven moment uitgeput raken, en dan zullen we opzoek moeten gaan naar een nieuwe woonplek. En die zijn er vast wel ergens in de ruimte. We moeten ze alleen nog vinden, vandaar dat ruimtevaart belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ruimtevaart levert óók tienduizenden banen op voor degenen die zich er direct mee bezighouden, het personeel van de toeleveringsbedrijven voor raketten, ruimtesondes, wetenschappers van universiteiten, onderzoeksinstituten en ga zo maar door. Het geld verdwijnt niet zómaar in de ruimte, talloze gezinnen hebben een prima leven op aarde leven dankzij deze ruimtevaart.