Als de ruimte oneindig is, zal de vraag of dit wel of niet het geval is dan ooit opgelost worden?

n.v.t

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als een oneindig universum verschilt van een eindig universum, zal dit verschil op één of andere manier te meten moeten zijn - er zouden dan bepaalde eigenschappen moeten zijn die anders zouden zijn als het universum (on)eindig was geweest. Je zou dan ongeveer moeten kunnen zeggen:

- Als het universum oneindig is, dan zou X moeten gebeuren in situatie 1, maar niet in situatie 2.
- Als het universum eindig is, zou X in zowel situatie 1 als in situatie 2 moeten gebeuren.
(Om maar wat te noemen)

Als je dan situatie 1 opzoekt en je ziet X gebeuren, dan weet je in elk geval dat beide nog mogelijk zijn. Als je situatie 2 vindt, en je ziet X gebeuren, dan wordt het ineens waarschijnlijker dat het universum oneindig is.

In het ideale geval kun je meerdere van zulke voorspellingen maken, en blijkt uit waarnemingen dat hetzelfde model (dus eindig of oneindig) veel vaker correct blijkt te zijn dan het andere model. Dan wordt het heel waarschijnlijk dat één van de beide modellen correct is, en kun je proberen die onverwachte waarnemingen in te passen in het model door het model verder bij te schaven.

Als een oneindig universum in z'n geheel niet verschilt van een eindig universum is de vraag nietsbetekenend.

Het is dus hypothetisch mogelijk om te controleren of het universum een rand heeft zonder daadwerkelijk de rand te zien, door te kijken naar de gevolgen die zo'n rand zou hebben op het universum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, mensen kunnen nooit een satteliet of camera met dezelfde snelheid de ruimte insturen als het helaal zich uitbreidt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de ruimte oneindig zou zijn ,zou men ook oneindog moeten zoeken.
Maar er is niets dat zegt dat de ruimte oneindig is....
Na onderzoek blijkt wel dat 'ons' heelal nog aan het uit deinen is.
Men kijkt wel altijd in het verleden , zodoende heeft men bevindingen van miljarden jaren geleden die we nu pas kunnen waarnemen.
Men zal het mechanisme mijn inziens wel ooit kunnen ontrafelen.....en men is daar flink mee bezig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ruimte wordt steeds groter, als een soort van boekrol die wordt uitgerold. In de eindtijd (in de Bijbel staat er veel meer over bijv. Openbaring) zal de ruimte weer 'terug rollen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ruimte is niet helemaal oneindig. Het is een vierdimensionale bol. Die bol breidt zich steeds verder uit met de snelheid van het licht. Dat komt door de oerknal. (Op een gegeven moment krimpt dat ook weer in)
Alle planeten en sterrenstelsels zitten aan het oppervlak van die grote vierdimensionale bol.
Net als bij de aarde kun je aan de ene kant weg gaan, en aan de andere kant weer uitkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar vraagjes: 1) Hoezo is de ruimte vierdimensionaal?
2) Even aangenomen dat er een oerknal was (waarover de meningen nog behoorlijk beschillen), wie zegt dan dat het ooit weer gaat inkrimpen? daar zijn wat theoriën over, maar er is geen enkel bewijs voor te vinden en de meningen zijn heel sterk verdeeld.
3) Hoezo zitten alle planeten en sterren aan het oppervlak van de bol? Als ik 's nachts eens naar de lucht kijk, dan lijkt me duidelijk dat het in alle richtingen is verspreid en niet in 1 vlak ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit observaties blijkt dat het universum sneller uitdijdt dan met de snelheid van het licht; ver verwijderde sterrenstelsels gaan met snelheden hoger dan C van ons af. Dit betekent overigens dat deze stelsels op den duur buiten ons gezichtsveld verdwijnen, omdat het nieuw uitgezonden licht op termijn niet langer snel genoeg is om de uitdijing te overwinnen.
Een oneindig universum is heel goed mogelijk. Het probleem ligt in het onbevattelijke van de term 'oneindig'.

Als mens wordt je geboren en ga je weer dood na een verloop van tijd. Het fenomeen 'eindig' is hierdoor tot in onze botten doorgedrongen. Net als tijd. Wat nou als ik je vertel dat tijd niet bestaat, maar dat het een puur menselijke creatie is, ontstaan door onze perceptie van opeenvolgende zaken waargenomen in een opeenstapeling van momenten ergens binnen het kader van onze geboorte en onze dood?

Oneindig is voor ons niet te bevatten. Voor onze simpele geest kan het niet zo zijn dat iets geen begin heeft, of geen eind, want alles moet dat toch hebben? Nou, nee. Eigenlijk niet.

Het universum kan zonder meer oneindig zijn. De expansie van het universum houdt in dat de hoeveelheid 'ruimte' in het universum toeneemt. Maar vergis je niet, het is niet zo dat alleen 'de randen van het universum' zich continue verleggen; het neemt overal toe.

Stel je je badkamer voor. Je zit op het toilet en de wasbak is 20 sanitair tegeltjes weg. De expansie van het universum in deze vergelijking zou inhouden dat tussen jou en de wasbak ineens 21 tegels zijn. De wasbak heeft zich 'niet bewogen' en jij op het toilet ook niet, maar ineens is de wasbak verder weg, omdat er ruimte bij is gekomen tussen jou en de wasbak.

Stel je nu een oneindig grote badkamer voor. Zo ver als het oog kan reiken zie je sanitair tegels. ;) Maar nog steeds is de wasbak 20 tegels van jou, op de wc, verwijderd. Door de expansie is de wasbak ineens 21 tegels van je verwijderd, zonder dat jij of de wasbak 1 tegel is verplaatst. De badkamer is nog steeds even oneindig, maar er zit meer ruimte tussen jou en de wasbak. De 21e tegel is onderdeel geworden van de oneindigheid.

Of het opgelost kan worden? Nou, nu nog even niet. Pas als de mens in staat is om sneller als het licht te reizen, of los van elke snelheid en tijd direct naar andere locaties kan reizen, kan men het eindige of oneindige aantonen. Wellicht tegen de tijd dat de mens geen noodzaak meer heeft voor een lichaam en puur als geest-geworden brein het universum kan doorkruisen. Maar daarvoor heeft de evolutie nog wel even wat werk te doen. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan wat voor oplossing je wilt. Fysiek bewijs? Ik denk het niet. Tenzij wormgaten of iets dergelijks bestaan en we ermee zouden kunnen omgaan. Theoretisch bewijs zou best kunnen. Ik heb een hele simpele theorie: De ruimte is oneindig. Als iemand beweert "dit restaurant bevindt zich aan het einde van het universum", dan gaan we er toch gezellig naartoe en zet ik mijn stoeltje buiten het restaurant? Dan ben ik zojuist buiten de ruimte getreden. Of beter gezegd, de ruimte is weer een stukje uitgebreid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is al opgelost: het universum is niet oneindig.

Als het wel oneindig was zou je 's nachts verblind moeten worden door het sterrenlicht van oneindig veel sterren.
Uit het gegeven dat het universum niet oneindig is, is uiteindelijk die hele big bang theorie onstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volges sommige theorieën zal de uitdijing op een gegeven moment ophouden en begint het weer te krimpen. Als dan over enige miljarden jaren het zo ver gekrompen is,dat we (of liever gezegd onze verre verre nazaten)de grenzen kunnen zien,dan hebben we antwoord op die vraag.